Miliardové investice do železnice zatím cestující nepřilákaly. Jezdí jich méně než před covidem

ŽELEZNICE V ČESKU

Miliardové investice do železnice zatím cestující nepřilákaly. Jezdí jich méně než před covidem
Minulý rok na železnici se nevyrovnal rekordnímu roku 2019. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Miliardové investice do železnice v Česku zatím až tak nepomáhají, aspoň z hlediska počtu cestujících. Přestože se do modernizace železnice, nových vlaků a elektrifikace tratí nalilo kolem 19 miliard korun, tak loňský rok nedosáhl rekordu v předcovidovém roce 2019. Tehdy tuzemští dopravci přepravili více než 193 milionu cestujících, zatímco v roce 2024 to bylo "pouze" 190,8 milionu lidí. České dráhy se zároveň potýkají s pokračujícím úbytkem strojvedoucích. Poslední tři roky jich chybí více než 1300.

Podle pravidelných statistik ministerstva dopravy loni chybělo pouze málo k tomu, aby železnice dorovnaly poslední rekord v počtu cestujících z roku 2019. Řada evropských zemí, jako je například Rakousko nebo Švýcarsko, přitom ohlásila za loňský rok rekordní počet cestujících, píše server Zdopravy.cz.

Popularita vlaků mezi cestujícími souvisí i s miliardovými investicemi do železnice. Byly zmodernizovány tratě a došlo i k nákupu nových vlaků. Tuzemští dopravci podle statistik přepravili za rok 2024 přes 190,8 milionu cestujících, zatímco v roce 2019 převezli ještě o 3 miliony lidí více. Cestující jezdili také na delší vzdálenosti, což ukazuje součin cestujících a ujetých kilometrů.

České dráhy uvedly v uplynulém roce 2024 do provozu 144 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách by mělo pokračovat i v roce 2025, uvedly České dráhy na webu.

SOUVISEJÍCÍ: Středočeský kraj plánuje zvýšit ceny jízdného. Cesta mimo Prahu se prodraží o 20 až 30 %

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) podotkl, že se stovkám tisíc cestujících zvýšil komfort během cest do práce, školy, apod. „České dráhy mají za sebou rekordně úspěšný rok, který se nesl ve znamení významného zvýšení kvality poskytované dopravy, a to jak na dálkových linkách, tak i na těch regionálních, kde se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů,“ říká Martin Kupka.

Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec prohlásil, že modernizace vlaků bude pokračovat i letos. „Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících,“ uvedl šéf Českých drah s tím, že meziročně přepravily asi o 4 miliony cestujících více.

Každý rok ubývá 700 strojvedoucích

Vlaky se zároveň potýkají s pokračujícím úbytkem strojvedoucích. Podle Drážního úřadu bylo ke konci roku 2023 evidováno 9162 platných licencí, což je o 175 méně než v roce předchozím. Skutečně aktivních strojvedoucích je ale ještě méně – zhruba 8800. Pokles se navíc nedaří zastavit už od roku 2022, kdy se jejich počet meziročně propadl o téměř 700. „Dochází k přirozenému úbytku kvůli stárnutí populace strojvedoucích a jejich odchodu do důchodu, případně ke změně profese,“ uvedl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Většina strojvedoucích je ve věku 50 až 60 let. Těch je asi 2500 a z toho asi 1700 těchto mužů už překročilo šedesátku. Mladších vlakvedoucích do 30 let je kolem tisícovky a dosavadní čísla nepoukazují žádné omlazení. V roce 2022 přišlo 430 nováčků a 450 v roce 2023. Pozoruhodným faktem je rostoucí zájem o profesi mezi ženami. V roce 2022 mělo licenci 101 žen, zatímco v roce 2023 to bylo 110 žen. Podle dosavadních statistik chybí přes 1300 strojvedoucích.

Nedostatek kvalifikovaných řidičů vlaků se týká všech větších českých dopravců a proto zoufale hledají nové posily. Někteří dopravci mladé strojvedoucí motivují náborovými příspěvky ve výši 200 tisíc korun. V plánu je také digitalizace licence, přijímacích zkoušek a testů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Jako bychom se všichni nastěhovali do letištní haly. Charles Taylor o ztrátě kořenů

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články