Nevidím, kde Babiš najde 400 tisíc nutných hlasů, říká šéf STEM

ROZHOVOR S MARTINEM BUCHTÍKEM

Nevidím, kde Babiš najde 400 tisíc nutných hlasů, říká šéf STEM
Ředitel agentury STEM Martin Buchtík dodává, že právě druhé kolo prezidentské volby je jedním ze vzácných momentů, kdy se společnost skutečně na chvíli rozestoupí do dvou bloků. Foto: Jan Zatorsky
1
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

Co vypovídají výsledky prvního kola o politických náladách ve společnosti? Existuje významný společenský předěl na Česko A a Česko B, jak se traduje? Ředitel agentury STEM Martin Buchtík si myslí, že neexistuje, ale dodává, že právě druhé kolo prezidentské volby je jedním ze vzácných momentů, kdy se společnost skutečně na chvíli rozestoupí do dvou bloků. Mluvíme také o tom, jak vypadá typický volič Petra Pavla a proč Andrej Babiš i Petr Pavel v druhém kolem potřebují přidat ještě 700 tisíc, podle okolností jeden milion hlasů, a který z nich teď stojí před těžším úkolem.

Favoritem druhého kola je Petr Pavel. Má Babišův tým pravdu, když Pavla vyobrazuje jako kandidáta vládního elektorátu, ne-li přímo vlády?

Pozor, Petr Pavel má širokou voličskou základnu. Jeho kampaň byla od začátku stavěna na tom, že musí být přijatelný i pro voliče Miloše Zemana, případně ještě pro voliče hnutí ANO, pokud by nekandidoval Andrej Babiš, což před těmi třemi roky, kdy Pavel a jeho lidé svou kampaň začali stavět, nebylo jasné. Vlastně Babišova kandidatura nebyla jasná ještě loni na podzim. Tedy Pavlova kampaň musela stát na vícero pilířích.

Jaké styčné plochy nabídl světu příznivců Miloše Zemana a Andreje Babiše?

Pavel to vtělil do hesla Řád a klid. Neboli budu vzdorovat chaotickému, neustále se měnícímu světu, který přináší změny tímto typem voličů vnímané jako ohrožení. Oni mají dojem, že teď se jim sice taky nežije nijak skvěle, ale se všemi těmi změnami, které přicházejí, se jim může žít mnohem hůř. Tento tah se Pavlovi, respektive jeho týmu, do značné míry povedl. I proto nemůžeme mluvit o dvou táborech. Skupina, která v prvním kole volila Petra Pavla, se teď musí výrazně zvětšit a výrazně proměnit. On musí oslovit lidi, co ho nevolili, zejména tedy z řad neúspěšných kandidátů Danuše Nerudové, Pavla Fischera a Marka Hilšera.

Ale právě tahle nutnost ho povede zpátky do tábora takzvaných lepších lidí.

Tak se podívejme na možné volební překryvy mezi potenciálními voliči. Jsou lidé, kteří uvažují o volbě toho či onoho kandidáta, voliči, pro něž je přijatelných kandidátů víc. U stranických překryvů je množina těch, kdo by zároveň uvažovali, že budou volit buď ODS, nebo hnutí ANO, téměř prázdná. Naopak překryvy mezi Petrem Pavlem a Andrejem Babišem nebo mezi voliči Petra Pavla a například sociální demokracie nebo i hnutí ANO jsou. Ono se tedy velmi pravděpodobně nestane, že by se voliči hnutí ANO masově zvedli a šli volit Petra Pavla, a nikoli předsedu strany, kterou běžně volí. Přesto je Pavel člověk pro ně typově vcelku přijatelný. Pavlova nepřijatelnost se formuje až potom antikampaní z dílny ANO. Uvidíme, jaká bude a nakolik zabere.

Jaké otázky dále zazněly:
Babiš i Pavel dostali v prvním kolem oba těsně pod dva miliony hlasů. Kolik potřebují získat hlasů navíc?

Kde je každý jeden z nich musí shánět?

Kolik voličů dostane Andrej Babiš od Jaroslava Bašty?

Jakým způsobem by Babiš mohl demobilizovat voliče Pavla tak, aby zůstali doma?

Někteří pozorovatelé dělí českou společnost na Česko A a Česko B. Co vám na tom vadí?

Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články