Vlaky mají po několika hodinách stále zpoždění, mělo by se začít postupně snižovat

VÝPADEK NA TRATI

Vlaky mají po několika hodinách stále zpoždění, mělo by se začít postupně snižovatAKTUALIZOVÁNO
Železniční provoz na koridorových tratích v České republice od sobotního rána komplikuje rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení. Foto: České dráhy (Ilustrační foto)
2
Domov
Sdílet:

Železniční provoz na koridorových tratích v České republice komplikoval od dnešního rána několik hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) informoval, že nešlo o kybernetický útok. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45, systém již začal opět nabíhat. Zpoždění vlaků by se tak měla postupně snižovat, uvedly na svém webu České dráhy (ČD).

Provoz na těchto koridorech byl dnes zhruba šest hodin omezený v dálkové i regionální dopravě, vlaky se zpožďovaly i o více než hodinu. Po výpadku ETCS musely z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. Postupně provoz přešel na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Vlaky navíc musely jezdit sníženou rychlostí 100 km/h. „Na takové situace je Správa železnic připravena a aktivoval se předem připravený bezpečnostní scénář,“ podotkl Kavka.

„V 10:45 hodin je provoz obnoven, dochází k postupné stabilizaci provozu,“ uvedly později České dráhy. Zároveň ale upozornily, že některé vlaky mohou být stále zpožděné. „Dispečeři intenzivně pracují na minimalizaci zpoždění. Cestující prosíme, aby i nadále sledovali aktuální informace o provozu našich vlaků na webu a v aplikaci Můj vlak,“ dodal po 11:15 národní dopravce na síti X.

Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že u výpadku systému lze vyloučit kybernetický útok. „Problém byl v komunikační části ETCS, naštěstí nepřestal fungovat celý systém, spustil se záložní scénář a teď se vrací vše do normálu,“ informoval.

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. Problémy se týkaly pouze koridorů s ETCS, na ostatních tratích komplikace nejsou.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články