Proč se vyplatí plnit sliby. Bohaté jsou země, kde si lidé důvěřují

VYSEDĚT PORUŠENÍ SLIBU

Proč se vyplatí plnit sliby. Bohaté jsou země, kde si lidé důvěřují
Jedenáctého května představila vláda Petra Fialy svůj plán na snížení rozpočtových schodků pro příští dva roky. Počítá s růstem všech přímých daní. Porušuje tím Fialův často opakovaný slib, že přímé daně vláda nezvedne. Foto: Jan Zatorsky
1
Týdeník
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Jedenáctého května představila vláda Petra Fialy svůj plán na snížení rozpočtových schodků pro příští dva roky. Počítá s růstem všech přímých daní. Porušuje tím Fialův často opakovaný slib, že přímé daně vláda nezvedne. Předseda vlády porušení slibu nepřiznává. Odvolává se na změnu okolností. Válku na Ukrajině, energetickou krizi. Když televize pustí záznam jeho vlastních slov pronesených měsíce po začátku války, když už naplno jela energetická krize, Petr Fiala to odehraje do autu. Ani v konfrontaci s vlastním výrokem porušení slibu neuzná.

Jediný ze špiček ODS, kdo má odvahu to udělat, je ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Jeho rozhovor pro MFD má titulek Fiala nelhal. Jen říkal něco, co nemohl udělat. „Já se vymlouvat nebudu. Pokud jsme třeba říkali, že vyloženě nebudeme zvedat daň z nemovitostí, a teď ji zvedáme, říkáme něco jiného, než jsme říkali před časem. A nemá smysl tomu jakýmkoli způsobem uhýbat,“ říká Pavel Blažek.

Je rozumné zcela evidentní porušení slibu jen po fialovsku vysedět? Jak moc to rozkládá důvěru? Jednu z největších ctností a bohatství, které společnost má. Které ji drží pohromadě a posouvají ji k prosperitě, vyšší civilizační úrovni a spokojenosti v životě. Společnosti jsou bohaté, protože si v nich lidé důvěřují. Není to tak, že by si lidé věřili, protože ty společnosti jsou bohaté a vyspělé. Nejdřív byla důvěra, až s ní přišla prosperita a bohatství.

Jistě, nad volebními sliby se dá mávnout rukou jako nad něčím, co je jen show pro sesbírání hlasů a nikdy to nebude splněno. A ten, kdo to čeká, je naivní. Je to ale zhruba stejné jako reklama lákající na prvotřídní kvalitu, aby zákazník vzápětí zjistil, že realita je jinde a on prostě naletěl. Přirozeně se cítí jako podvedený hlupák. Výsledek je jediný. Dotyčné firmě přestane věřit a už si od ní nic nekoupí. Proto se každá značka, zvlášť ta čelící ostré konkurenci, o své zákazníky stará, pečuje o ně a váží si jich. Dělá všechno pro to, aby nezklamala jejich očekávání a udržela si je. Totéž dělá chytrá politická strana pro své voliče.

Politika je obhajoba zájmů konkrétních lidí a skupin. Ztráta důvěry v ni má ale větší a horší dopady. Rozkládá důvěru v celé společnosti. Světová studie hodnot World Values Survey dává dohromady průzkumy z mnoha zemí světa. Otázka zní: Souhlasíte s tvrzením, že většině lidí se dá věřit? Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou obrovské a velmi úzce souvisejí s bohatstvím. Přesně naplňují souvislost. Jak řečeno, nejdřív byla důvěra, ta přinesla bohatství a prosperitu. V Evropě klesá míra důvěry ze severu na jih. Už méně ze západu na východ.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články