„Na politickém marketingu není nic špatného.“ Marketér Charvát ví, jak prodat člověka
ROZHOVOR
Martin Charvát je zasloužilý reklamkář a také „spin doctor“ politického marketingu. Tenhle rozšafný titul označuje člověka, který má za úkol zkusit vyhrát předem prohranou bitvu, zvrátit nějaký průšvih či špatný obraz politika u veřejnosti. Pro nadcházející parlamentní volby má volno, žádná strana jeho služeb využívat nebude, tudíž mohl poměrně bez okolků promluvit o tom, jak tahle branže vlastně funguje.
Je u nás reklama opravdu tak nezajímavá a nudná, nebo si to jen namlouváme, protože patří k dobrým mravům na reklamy nadávat?
Reklama v zahraničí není v průměru nějak výrazně kvalitnější, to vůbec ne. Naopak, když se podíváte na běžnou reklamu v Rakousku, tak zaplať pánbůh za to, co máme my tady. Německo, tam to nakopnul Heimat, což je reklamní agentura, která dělala třeba… teď mi to vypadlo, takový ten obchod pro kutily...
To je určitě Hornbach, pamatuji si tu legendární reklamu s Blixou Bargeldem!
To byla jedna z těch prvních. A to celý ten reklamní německý průmysl nakoplo, protože pak ostatní viděli, že se to dá dělat i jinak a že to lidi baví, a říkali: Udělejte nám něco, jako má Hornbach. T-Mobile tu jeden čas měl úžasnou sérii reklam, takových těch fakt zábavných historek. Jsou tu mobilní operátoři, banky, velké pivovary a tím to tak hasne. Ti ostatní mají omezené prostředky, nepotřebují tak velký zásah ani by to pro mě nedávalo smysl, takže jdou nějakou svou cestou. A když se pak podíváte na ročenku české reklamy, která tady vychází každý rok už od 90. let, tak zjistíte, že třeba v Královéhradeckém kraji běžela krásná místní malá kampaň on-line, která se k vám nedonesla, protože to už dneska nejde. To už nejsou ty devadesátky, kdy něco člověk pustil v televizi a viděl to celý národ. Zajímavé věci se dějí pořád, akorát jsou daleko menší, takže o tom ani často nevíte. To, že se to k vám nedostane, naopak znamená, že to bylo dobře zacílené.
Vy jste označovaný i jako expert na politický marketing.
No nevím, jestli expert, ale netajím, že se tím zabývám. Politický marketing v této zemi často bývá považovaný za něco prašivého: toho se nedotknu. Reklamní agentury to běžně dělají a nehlásí se k tomu. Prostě mají domluvu, že pod tím nebudou podepsané. Ale já se s tím netajím. Naopak se k tomu hrdě hlásím.
Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.