Musoleum Davida Černého. Základní vstupné stojí 250 korun, levicově zaměření studenti zaplatí 500
GALERIE DAVIDA ČERNÉHO
Známý český výtvarník, sochař a provokatér David Černý otevřel uměleckou galerii Musoleum v areálu bývalého smíchovského lihovaru, kde se nachází stálá expozice jeho umělecké tvorby. Kromě vlastních výtvarných kousků, hostujících výstav, kavárny a lukrativní industriální budovy nabízí také unikátní výběr vstupenek. Z ceníku si můžete vybrat běžné vstupné za 250 korun, zatímco „studenti uměleckých škol“ zaplatí 300 korun a „levicově zaměření studenti“ dokonce 500 korun.
Stálá expozice vybraných děl v galerii Musoleum nabízí některá z nejznámějších Černého děl. „Prostor o rozloze 1200 metrů čtverečních, rozložený na pěti podlažích, je plný nejnovějších kusů, ale návštěvníky také zavede zpět k počátkům umělcovy tvorby. Mezi výtvarnými díly návštěvníci najdou i instalace, které veřejnost nikdy neviděla, ale i vystavené Černého návrhy a architektonické projekty,“ píše o muzeu server GoOut.cz.
Součástí Musolea je také kavárna a bar, která připomíná průmyslovou historii budovy. Návštěvníci galerie mohou také vystoupit na terasu a pozorovat pražskou scenérii z neobvyklé perspektivy. Unikátní ceník galerie nabízí základní vstupné za 250 korun, vstupenka pro skupinu nad 20 osob, důchodce a ZTP stojí 225 korun, zatímco studenti uměleckých škol zaplatí 300 korun a levicově zaměření studenti si připlatí až 500 korun.
Musoleum je součástí nově vznikající rezidenční čtvrti Lihovar a chce být prostorem pro moderní umění. Galerie nabídne kromě stálé expozice výtvarné tvorby Davida Černého, také další umělce jako je fotograf Dan Materna, rapper a autor Vladimir 518, výtvarník a graffiti umělec Michal Škapa nebo malíř Filip Černý.
Pětipatrová galerie se nachází v původní historické budově Varna, která je součástí starého smíchovského lihovaru, který byl více než 20 let v ruinách. Nakonec se v roce 2021 skupina Trigema a Černého architektonické studio Black n‘ Arch rozhodly dát mu nový život a rozvinout lokalitu v rezidenční komplex s gastronomickým a kulturním centrem.
Podmínkou stavby bytového komplexu bylo zachování bývalé varny a továrního komína. Budova bývalé varny je po rekonstrukci a zatím stojí na prázdném prostranství. Jednu stěnu zdobí Černého snad nejznámější dílo – jedno z mimin, která mají místo obličeje čárový kód a už mnoho let visí třeba na žižkovské věži. A vedle mimina je na stěně nápis Musoleum, který v sobě kombinuje slovo muzeum a s ironií Černému vlastní i slovo mauzoleum.
„Varna je památkově chráněná budova, takže ji nebylo možné zbourat. Protože jsme si budovu museli ponechat, rozhodli jsme se z ní udělat uměleckou instituci a po nějaké době se z ní stalo muzeum Davida Černého. Pak jsem si uvědomil, že to není muzeum, ale spíš mauzoleum. Rozhodnutí vyplynulo i z toho, že se nepodařilo dohodnout s Národní galerií, která po mně chtěla samostatnou výstavu,“ prohlásil David Černý, který také provozuje nedaleké umělecké centrum MeetFactory.
Černý také promluvil o vzniku muzea a osobním odporu k establishmentu. „Částečně to vzniklo i z toho důvodu, že jsem byl už před několika let osloven Národní galerií, abych pro ni udělal výstavu. Ale dohoda s tou institucí byla tak děsivě nepružná, dvakrát se to odložilo, že jsem si nakonec řekl, že už nechci mít nic společného se státní institucí. To byl hnací motor,“ doplnil Černý s tím, že v muzeu jsou k vidění jeho slavná díla jako je kráčející trabant, zmenšenou Entropu, plastiky obřích pistolí nebo tvář Alberta Einsteina z barevné pryskyřice.
„Ve svém pokročilém věku jsem se rozhodl, že bych mohl udělat výstavu všech svých věcí, které byly různě rozstrkané po světě nebo uskladněné. Součástí galerie bude i jeden prostor, který bude vždy vyhrazený pro některého mého hosta, pro spřízněné duše,“ doplnil pro server GoOut.cz autor svatého Václava na obráceném koni v pražské Lucerně.
David Černý je známý svými mediálními výstřelky, provokacemi a kontroverzí. Výtvarník sám o sobě říká, že „není politickým zvířetem, přesto jeho umělecká díla, nelakovaná a konfrontační, mají vše společného s dobovou pravdou“. Podle něj, jsou jeho starší díla „aktuálnější než kdy jindy a jasně ukazují, že čas se sice mění, ale lidský mozek nikoliv“.
Černý se narodil a vyrůstal v Československu a „ví lépe než kdokoli jiný, co znamená útlak“. S pádem železné opony došlo k radikální proměně i v jeho rodišti – Praze, kde dodnes žije. Podle mnohých Černý ovládá „umění balancovat mezi kontroverzí a humorem jako nikdo jiný“. Poprvé se proslavil v roce 1991, kdy v rodné Praze namaloval sovětský tank na růžovo jako památník války. Od té doby jeho „umělecké činy občanské neposlušnosti“, instalace a výstavy nadále podněcují reakce po celém světě.