Neuklízejte, neopravujte. Povodněmi zničené auto vám nezaplatí každá pojistka
POVODNĚ V ČESKU
Povodně ochromily velkou část České republiky. Po ničivém víkendu se rozvodněné hladiny řek uklidňují a občané počítají škody. Kromě podemletých silnic, spadaných stromů a sesuvech půdy došlo i na rozbořené domy, vytopené sklepy a zničené automobily. Ne všechny pojistky na automobily se ale vztahují na přírodní katastrofy jako jsou záplavy či povodně.
Auto poškozené povodní bohužel zaplatí pouze některé pojišťovny a na ně navázané druhy pojištění. Poškození by neměli nic uklízet, umývat či opravovat. Poškozená osoba by se měla připravit na to, že pokud auto "utopila samo", tak pravděpodobně žádné peníze nedostane. Když člověk najede sám a vědomě do hluboké vody například pod mostem v silném dešti, tak to pojišťovna klasifikuje jako chybu a nemusí vám vyplatit pojistku. Pokud ale stoletá voda zaplaví parkoviště s pojištěným automobilem, tak se jedná o "nahodilou událost" a pojišťovna by škodu měla uznat a zaplatit.
Pouze povinné ručení řidičům a majitelům automobilů také nepomůže, jelikož povodně nespadají do tohoto pojištění. Z tohoto pojištění se totiž hradí škody, které řidič způsobí provozem svého vozidla na zdraví či majetku třetím osobám. Lidé si také mohou sjednat připojištění týkající se přírodního živlu podle konkrétní částky a spoluúčasti.
Jedním z řešení je také havarijní pojištění "all risk", které ale ne vždy disponuje krytím proti povodním. Pokud si ale klient sjedná havarijní pojištění "all risk" včetně krytí "živel", tak bude pojištěný kromě požáru, úderu blesku či zemětřesení i proti záplavám a povodní. "Výčet konkrétních přírodních rizik, které havarijní pojištění živel kryje se samozřejmě může u jednotlivých pojišťoven lišit a konkrétní rozsah pojištění naleznete vždy v pojistné smlouvě nebo pojistných podmínkách, které ke smlouvě náleží," píše se na webu srovnávače top-pojisteni.cz.
Řešením je také speciální připojištění proti živlům, kde si klient musí zkontrolovat, že je součástí i pojistka proti záplavám či povodním. „Povodní se rozumí zaplavení menších či větších územních celků vodou, která se vylila z břehů vodních toků, nádrží, nebo jejich břehy protrhla,“ uvádí web.
Pokud klient nějakým způsobem ztratil nebo přišel o pojišťovací smlouvu, tak sama pojišťovna je schopná identifikovat a dohledat pojistku i bez fyzického papírového dokumentu. Stačí pouze sdělit číslo registrační značky nebo osobní identifikátor klienta (jméno, příjmení, rodné číslo, apod.).
EDITORIAL: Byrokratická paralýza
Jakmile voda opadne, zajistěte co nejrychleji odčerpání vody a odstranění bahna a trosek z objektu a jeho okolí. "Je-li to možné, zajistěte fotodokumentaci rozsahu škody mobilním telefonem. Zničené a poškozené věci shromažďujte pro pozdější prohlídku ze strany likvidátora," píše se na webu pojišťovny. Mluvčí pojišťovny ČSOB připomíná, že s opravami neohrožujícími zdraví nebo majetek je lepší počkat do prohlídky pojišťovnou.
K nahlášení poškozeného automobilu u pojišťovny musí dojít co nejdříve a nejrychleji, ideálně on-line. Poškozený klient by si měl automobil vyfotografovat, dobře prohlédnout a detailně popsat pojišťovně, klidně i natočit na video. „Připravte si pro hlášení škody číslo pojistné smlouvy nebo osobní údaje, podle nichž lze smlouvu dohledat (rodné číslo, adresa, apod.), kontaktní údaje na osobu (mobilní telefon, e-mail, apod.), která bude na místě škody přítomna, popřípadě kde jinde ji lze zastihnout za účelem prohlídky místa škody, číslo účtu, kam má pojišťovna poukázat pojistné plnění. K soupisu poškozených a zničených věcí si připravte fotodokumentaci,“ doplňuje pojišťovna Uniqa.
Pojišťovna se následně ozve a ve většině případů vypraví na místo likvidátora, který si prohlédne reálný a aktuální stav automobilu. Stav vozu by měl odpovídat přesně tomu, jak ho klient po řádění vodního živlu našel. Doporučuje se, aby lidé poškozené vozy nijak neuklízeli, neomývali a neopravovali. "Posuzuje se na základě konkrétních okolností každého případu. Máme přesný přehled o posloupnosti událostí i opatřeních krizového štábu v každé lokalitě, takže z toho lze vycházet při zjišťování, zda podobný postup byl v dané chvíli namístě či nikoli," uvádí mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.
Zvýšený zájem o pojistné smlouvy zaznamenala Generali Česká pojišťovna, která v těchto dnech posiluje své callcentrum. "Aktualizujeme našeho chatbota, který umí klientovi poradit, jak se chovat při kalamitě. Také úzce spolupracujeme s Českým hydrometeorologickým ústavem, od kterého máme aktuální informace k událostem," uvádí Generali s tím, že meziroční nárůst pojistných událostí způsobených živly se pohybuje kolem 65 procent.