Brno má další sochu. Dílo Hrachovina je v pořádku, tentokrát vadí úprava náměstí
KRITIZOVANÉ NÁMĚSTÍ
Brněnské Mendlovo náměstí zdobí od úterý nový bronzový monument Jaromíra Garguláka s názvem Hrachovina. Odkazuje na vědce Gregora Johanna Mendela, který působil ve zdejším augustiniánském klášteře na Starém Brně a je považován za zakladatele genetiky i na základě svých pokusů s hrachem. Dílo představuje klíčení hrachu. Obecně prospěšnou společnost Společně stál monument 24,5 milionu korun, získala příspěvek od kraje i dalších dárců, město poskytlo deset milionů. Hned v prvních dnech se na výslednou podobu náměstí snesla kritika: kvůli předimenzovaným zábradlí se přes prostranství nedá snadno projít.
Gargulákův návrh vybrala porota v mezinárodní soutěži. „Naším cílem bylo dát budoucím generacím trvalou připomínku této významné osobnosti velmi originálním způsobem,“ uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti Společně Jakub Carda. Gargulák začal pracovat na díle z bronzu před rokem. Mendlovo náměstí je i po rekonstrukci významným dopravním uzlem, ale přestavbou se podařilo vytvořit také veřejný prostor, kde si lidé mohou sednout pod strom na lavičku. Bylo zde vysazeno 30 nových stromů a přístřešky pro cestující mají být porostlé popínavou zelení.
Gratulujeme policii a drážnímu úřadu, že opět jediným tahem úplně rozjebali rekonstrukci celého Mendlova náměstí za 200 miliónů. A taky @brnomycity že proti tomu nic nedělá. Cestující to tam budou absolutně nenávidět, stejně jako přednádraží. pic.twitter.com/BWJhs4VMBZ
— Daniel Zeman (@DanielWZeman) February 14, 2023
Nová dopravní koncepce zjednodušila některé přestupy mezi linkami MHD, jiné zkomplikovala. Z deseti zastávek je nyní devět. Největším problémem je zábradlí mezi zastávkou tramvaje od Výstaviště a zastávkou trolejbusu z téhož směru, které se táhne nepřerušené v délce více než 50 metrů, a nutí tak přestupující zábradlím buď prolézat, případně je dlouze obcházet.
Od instalace minulý týden je terčem kritiky řady cestujících, kriticky se k němu vyjádřil i tvůrce architektonické studie Ondřej Chybík z architektonické kanceláře Chybík + Krištof. Nelíbí se ani dopravnímu podniku, který počítal se dvěma průchody v něm. „My jsme tam zábradlí nechtěli, ale ustoupili jsme požadavkům policie a Drážního úřadu. Jednáme s nimi o tom, aby tam vznikly dva průchody, ale zatím nemáme žádné výsledky. Pokud bychom se nedohodli, budeme hledat jiné cesty, jak mezery v zábradlí udělat,“ řekla novinářům primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Dodatečné dopravní řešení, které si přestavba vyžádala, bude vyčlenění autobusového pruhu ve Veletržní ulici. Dříve totiž jezdily autobusy a trolejbusy od Výstaviště po Hlinkách, kam měli vjezd pouze rezidenti. Nyní jezdí společně s automobilovou dopravou, a ve špičce tak někdy trvá, než se dostanou do zastávky před křižovatkou.