Nová Opel Astra: sázka na ostře řezané rysy
OPEL ASTRA 1.2 TURBO 130
Na technice koncernu Stellantis postavil Opel novou Astru, která se od francouzských sourozenců liší hlavně ostrými liniemi. I když je Opel Astra designově dostatečně svébytný, přesto lze při pohledu na něj nalézt jasnou spojitost zejména s Peugeotem 308, kterému se přibližuje proporcemi, vedením hlavních linií i celkovými rozměry. Opel ovšem vsadil na ostře řezané rysy, které vyniknou při pohledu na přední masku. Tu automobilka nazývá Opel Vizor a jsou pro ni charakteristické úzké světlomety.
Zezadu zaujme vertikální třetí brzdové světlo, které je nezvykle umístěné až na horní odtrhové hraně spoileru pátých dveří. Stejně přímé linie nalezneme nejen i jinde na karoserii, ale v podobném duchu se nese i architektura interiéru.
Jakkoli nás uvnitř Opel Astra nijak zvlášť za srdce nebere, přesto se v něm žilo lépe než v Peugeotu 308. Hlavním důvodem je výrazně přehlednější a větší přístrojový štít, na který navazuje středový displej. Obě obrazovky jsou desetipalcové, mají společný rámeček a jsou tvarovány tak, aby řidiče obklopily. Pozitivum je i to, že Opel nerezignoval na klasická tlačítka, takže si například lze otočným ovladačem zesílit audio či přepínačem nastavit teplotu klimatizace. Pod displejem je další řada tlačítek umístěných „naplocho“, kterými lze aktivovat třeba vyhřívání sedaček či volantu. Občas ale nereagovala na první stisknutí a bylo na ně hůře vidět. V interiéru zaslouží pochvalu i sedačky, které mají ortopedický certifikát AGR a jsou skutečně dobře tvarované, poskytují solidní oporu a záda z nich nebolí ani při delším sezení.
Při zohlednění skutečnosti, že vůz na délku měří méně než 4,4 metru, je prostornost uvnitř velmi dobrá, stejně tak kufr se základním objemem 422 litrů stačí na transport běžných věcí. Sklopením sedadel, která jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3, ho lze případně zvětšit až k hodnotě 1339 litrů.
Pod kapotou kompaktního hatchbacku pracuje benzinový tříválec o objemu 1,2 litru posílený turbodmychadlem s francouzským rodokmenem. Jeho výkon činí 130 koní, točivý moment vrcholí hodnotou 230 Nm. Auto se sympatickou pohotovostní hmotností 1,3 tuny s ním zrychlí na stovku za 9,7 sekundy, jeho maximální rychlost je 210 km/h. Zejména nejvyšší rychlost je na tříválec docela slušná a je fakt, že auto nemělo na dálnici velký problém ani při rychlejším tempu dál zrychlovat. Uvnitř byl přitom docela klid a tříválec nikterak nerušil, až ve vyšších otáčkách. Samozřejmě při takovém jízdním stylu roste spotřeba paliva, a to klidně až k devítilitrové hranici.
Naopak při jízdě, která je umírněnější a lépe odpovídá charakteru auta a zvolené motorizaci, se spotřeba pohybovala kolem 6,3 l na 100 km. S motorem je dobře sladěná šestistupňová manuální převodovka, která sice má delší dráhy, ale pohybuje se v nich dostatečně přesně. Rovněž řízení je na dnešní dobu docela komunikativní a přesné, byť je zřejmá snaha nastavit je tak, aby vyhovovalo spíš běžnému řidiči než náročnějším „pilotům“. Upřímně řečeno, preferovali bychom trochu měkčí odpružení, aby víc vynikla lehkost a komfort tohoto vozu při normální jízdě, když se do cesty připlete nějaký ten výmol. Při jízdě je Opel Astra stabilní a díky lehkému motoru vpředu je i docela zábava projíždět zatáčkovité pasáže. Tím, že motor svým nižším výkonem nedostává podvozek na jeho limit, je auto i na mezi adheze dobře ovladatelné a nezáludné. Rovněž brzdy se dávkují plynule a jsou pro tuto motorizaci zcela dostatečné.
Nejlevnější pětidveřovou Astru s tímto motorem pořídíte v rámci akční nabídky aktuálně za 569 990 Kč (výbava Edition). V nejvyšší výbavě GS pak s manuální převodovkou stojí 649 990 Kč. Ceny jsou to samozřejmě poměrně vysoké, ale v rámci současné situace na trhu je lze považovat spíš za příznivé. Základní Peugeot 308 totiž s tímto motorem stojí ještě o 50 tisíc korun víc.
Plusy:
Ovládání i tlačítky, prostornost, dobrá sedadla.
Minusy:
Tvrdší podvozek, průměrná spotřeba, místy pomalejší infotainment.