Nelítostná bitva o stavbu metra. „Nabídly jsme nejnižší cenu, tak proč nás vyřadili? ptají se firmy

METRO D

Nelítostná bitva o stavbu metra. „Nabídly jsme nejnižší cenu, tak proč nás vyřadili? ptají se firmy
O stavbu dalšího úseku metra D se vede nelítostný boj. Foto: Strabag
1
Domov
Sdílet:

Největší stavební zakázku v historii Česka provází nelítostný boj o miliardy i kontroverze kolem tendru, v kterých nechybí ani údajné pokusy o vydírání členů komise. Nyní se proti výběru dodavatele ostře ohradila skupina firem, která přitom do tendru podala nabídku s nejnižší cenou. To ji však stálo v soutěži „místo“. Společnosti teď mluví nejen o nezákonném vyloučení, ale i nezákonném výběru jiného dodavatele, který podle nich nesplňuje dané podmínky.

Sdružení společností PORR, Vinci a Marti (PVM) podalo pražskému dopravnímu podniku (DPP) námitky proti svému vyloučení sdružení z tendru na výstavbu druhé části metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory a také na výběr dodavatele, kterým je sdružení vedené firmou Subterra. Vyloučení i výběr podle sdružení firem bylo nezákonné. Stížnost zaslalo PVM i Evropské investiční bance (EIB), u které má DPP předjednán úvěr. Pokud DPP námitkám nevyhoví, obrátí se PVM na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na tiskové konferenci to ve čtvrtek oznámili generální ředitelé PORR Dušan Čížek a Vinci Martin Borovka.

Podle DPP je podání námitek právo každého uchazeče a vypořádá je, za svým rozhodnutím si nicméně stojí. DPP začal stavět novou linku metra z Pankráce do Písnice loni. Jako první začal vznikat úsek z Pankráce na Olbrachtovu, který vyjde na 14,5 miliardy korun a práce potrvají 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na nynější stejnojmennou stanici na lince C.

Vyřazené společnosti se brání tím, že se zadavatelé chystají vyhodit přes dvě miliardy z veřejných rozpočtů, o které byla jejich nabídka nižší. „Jsme svědky nestandardního chování zadavatele (DPP) v celém řízení, od formulace zadávacích podmínek, přes vyhodnocování nabídek a jejich posouzení po rozhodnutí o vyloučení a o výběru,“ tvrdí vyřazená skupina firem.

„Ve středu uplynula lhůta pro podání námitek a my podali dvě. Jsme svědky nezákonného vyloučení a nezákonného výběru někoho, kdo byl vybrán, ale jehož nabídka měla být vyloučena pro nesplnění podmínek,“ řekl ve čtvrtek generální ředitel PORR Čížek. Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík k tomu uvedl, že podání námitek je zákonným právem uchazečů, podnik je obdržel a ve stanovené lhůtě je vypořádá. „Pokud ani to nebude kterémukoliv uchazeči stačit, může se následně obrátit na ÚOHS. Ostatně úřad, případně soudy jsou jedinými arbitry. My si za našimi rozhodnutími stojíme,“ uvedl. Dodal, že ÚOHS i soudy ve všech dosavadních případech týkajících se metra D potvrdily správnost postupu DPP.

Sdružení nesouhlasí třeba s argumentem vyloučení kvůli špatnému harmonogramu výstavby. DPP podle Borovky tvrdí, že podle harmonogramu PVM se nedá stavět a špatně jej vyplnili. Harmonogram ale není hodnotícím kritériem, zároveň smlouva říká, že bude aktualizován 28 dní po podpisu smlouvy, řekl Borovka. Sdružení jej podle něho doplnilo a opravilo. Tvrzení DPP, že výzvy k nápravám PVM ignorovalo, odmítl. PVM také nesouhlasí s tím, že podaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, a to 27,7 miliardy Kč. Očekávaná cena byla přitom okolo 24 miliard. „Všechny tři nabídky jsou nad cenou očekávanou. My jsme o tři miliardy dražší než očekávaná cena a zadavateli připadá cena mimořádně nízká?“ řekl Čížek.

Vyloučit uchazeče z tendru lze podle něj tehdy, pokud se stavba za danou cenu objektivně nedá postavit nebo cena ohrozí dodavatele, a ten může zkrachovat. Sdružení podle ředitelů ale svou cenu řádně vysvětlilo. „Myslíme to vážně, nešli jsme podat nabídku jen tak ze sportu a jsme připraveni metro postavit. Síla našich společností je taková, že si to můžeme dovolit,“ řekl Čížek. Při posuzování ceny PVM vadí, že DPP údajně porovnával ceny obvyklé v Česku, respektive v Praze, ale nebral ohled na ty evropské. Firmy si nechaly udělat posudky v Česku i Rakousku a z nich podle nich vyplynulo, že nabídnuté ceny jsou obvyklé.

Borovka a Čížek odmítají také takzvané skryté zálohy, kterým podnik argumentoval. To podle nich právně neexistuje, navíc z plánu čerpání peněz je podle ředitelů jasné, že by ze stejného důvodu museli být vyloučeni také ostatní uchazeči. Výběr firem sdružených pod vedením Subterry je nezákonné, neboť nebyl splněn třeba požadavek technické kvalifikace či referencí. DPP se pak nezabýval, zda nabídky dalších dvou uchazečů nejsou koordinované, řekli ředitelé. DPP podle nich ignoroval také výrok výběrové komise, že nabídka PVM je ekonomicky nejvýhodnější.

DPP má nyní na vyřízení 15 dní a pokud PVM nevyhoví, obrátí se na ÚOHS, který má na posouzení 60 dní. Kromě zaslání námitek sdružení poslalo stížnost prezidentu EIB, u které má DPP předjednán úvěr 23 miliard. „Pokud DPP a Prahu nezajímá, že se zbytečně investují peníze, tak EIB to zajímat bude,“ dodal Čížek.

Kolem tendru na druhý úsek linky, která v budoucnu propojí Pankrác s Písnicí, se delší dobu objevuje řada kontroverzí. Podle ředitel DPP Petra Witowského se kolem tendru strhla velká bitva. „Některé praktiky jsou pro nás zcela nepřijatelné. Místo toho, aby probíhala férová soutěž, je vyvíjen nátlak na členy představenstva DPP, dozorčí rady DPP či Rady hl. m. Prahy, a dokonce bylo vyhrožováno e-maily pod smyšlenými jmény samotným členům hodnotící komise,“ uvedl. Podnik zvažuje další právní kroky.

Do tendru se podle informací podniku přihlásili tři zájemci, a to sdružení vedené společností Subterra, sdružení vedené společností PORR a sdružení vedené společností STRABAG. Posledně zmíněný účastník nabídl nejvyšší cenu, hodnotící komise tak vybírala ze zbylých dvou. Stavba nové linky pražského metra začala loni, ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Stavbu řešil i Nejvyšší správní soud (NSS), který rozhodl ve prospěch DPP a v srpnu zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4, kteří už dříve neúspěšně zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze. Stavbu prvního úseku provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články