Ve Stuttgartu se začali cukat. Mercedes se vrací ke spalovacímu motoru
MERCEDES
V roce 2030 by měly pod tlakem Green Dealu z montážní linky automobilky Mercedes-Benz sjíždět téměř výhradně elektromobily. Nyní ale ve Stuttgartu mění strategii a do třicátých let chtějí vyrábět výrazně více spalovacích motorů, než dosud předpokládali. Za novou "flexibilitou" je údajně jasná kalkulace, napsal tento týden deník Die Welt. Zpráva okamžitě podráždila organizaci Greenpeace. Změnou kurzu se podle ní šéf automobilky vyhýbá své odpovědnosti, když prý Mercedes patří k největší znečišťovatelů CO2 ve Spolkové republice.
Mercedes-Benz pochopitelně dále setrvává na ideologickém přechodu na elektromobilitu, ale zároveň chce zůstat flexibilní, aby uspokojil pokračující poptávku po vozech se spalovacími motory. Zájem o drahá elektroauta totiž v Německu, zvláště poté, co vláda omezila dotace, silně upadl. "Připravujeme společnost na budoucnost bez CO2," ubezpečil během výroční valné hromady generální ředitel firmy Ola Källenius, který je švédského původu a jako první neněmecký občan se stal šéfem této slavné firmy. Cíl tzv. uhlíkové neutrality do roku 2039 zůstává pro Mercedes nezměněn.
“We can't expect this transformation to be a straight line.”
— CGTN Europe (@CGTNEurope) February 23, 2024
CEO of German carmaker Mercedes-Benz Ola Källenius speaks exclusively to CGTN Europe about the EV market, growing global competition and the future of the brand. @MercedesBenz 👇 https://t.co/LXMASQfNsm
Zelená transformace ale podle Källeniuse neprobíhá přímočaře, jde nahoru a dolů. "Potřebujeme taktickou flexibilitu," hledá si cestičky šéf automobilky. Mercedes bude i nadále investovat nemalé peníze do nabíjecích infrastruktur, lepších baterií a nových elektromobilů, dodává také finanční ředitel Mercedesu Harald Wilhelm.
Källenius udeřil na novou notu, pokud jde o elektromobilitu, uvádí list. V minulosti se totiž generální ředitel nikdy neunavil zdůrazňováním ambicí automobilky v tomto ohledu. S radostí vysvětloval, že Mercedes chce do konce tohoto desetiletí vyrábět zcela elektrické vozy. Vždy s dodatkem, že toto platí všude tam, kde to podmínky trhu dovolí. Nyní Källenius zdůrazňuje "strategickou flexibilitu" automobilky, pokud jde o spalovací motory. V souladu s tím bude Mercedes schopen reagovat na potřeby zákazníků až do třicátých let.
Mercedes-Benz CEO, Ola Kaellenius, warns that EV sales will not dominate the market by 2030, even in Europe. Currently, battery-powered vehicles represent only 11% of total sales, while hybrids comprise 19%.https://t.co/EAyW11pdfQ
— CBT News (@CarBizToday) February 23, 2024
Expert Greenpeace na elektromobilitu Benjamin Stephan byl zprávou pobouřen. Podle něj se změnou kurzu Källenius vyhýbá své odpovědnosti jako šéf jednoho z největších znečišťovatelů CO2 ve Spolkové republice. "Nyní se šéf Mercedesu vzdává tohoto klimatického cíle, aby mohl pokračovat ve výrobě spalovacích motorů až do 30. let tohoto století.... Pokud Mercedes a německý automobilový průmysl chtějí hrát při přechodu na elektromobilitu zásadní roli, musí podle Stephana přijmout své poslání, tedy dostat se pryč od ropy, a to rychle.
Källenius také varoval Evropskou unii před jakýmkoli krokem ke zvýšení protekcionismu vůči Číně, protože by to bylo destruktivní pro celý sektor. O problému čínských dovozů jsme aktuálně psali zde.
Mercedes předpokládá, že v druhé polovině tohoto desetiletí bude prodávat až 50 procent vozů s plně elektrickými motory a plug-in hybridy. Koncern každopádně letos nečeká zásadní nárůst prodeje svých elektromobilů. Ty by měly tvořit 19 až 21 procent prodaných aut. V roce 2023 to bylo téměř 20 procent.