Do Česka míří auta z Číny pro mladé i rodiny. Nabídnou i spalovací motory
ČÍNSKÁ KONKURENCE
Český automobilový trh se brzy rozroste o dvě nové značky z Číny – Omoda a Jaecoo, které patří pod mateřský koncern Chery. Prvním modelem, který se na trhu objeví, bude crossover Omoda C5. Vyplývá to z oficiálního představení společnosti. První model by měl být byt uveden ještě do konce roku 2024, firmy se s ním zaměří se na segment středně velkých SUV, kde budou soupeřit s vozy jako Škoda Karoq nebo Hyundai Tucson.
Omoda C5 nabídne klasický moderní design, ale také bohatou standardní výbavu. Ta zahrnuje mimo jiné digitální přístrojový štít, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, parkovací senzory a 18palcová litá kola. Podle zahraničních trhů lze očekávat, že cena plně vybaveného modelu bude v České republice startovat kolem 580 000 korun.
Omoda C5 je vybavena benzinovým motorem o objemu 1.6 TGDI, který nabízí výkon 197 koní. Společnost bude nabízet jak verzi se spalovacím motorem, tak elektrickou. Záměrem koncernu je prozatím nabízet českým zákazníkům obě varianty.
Omoda C5 se vyznačuje dynamickým a sportovním designem s ostrými liniemi, maskou chladiče s výrazným vzorem a zapuštěnými klikami dveří. Omoda cílí spíše na mladší zájemce.
Tomu odpovídají i některé moderní technologie, včetně 10,25palcového digitálního přístrojového štítu a infotainment systému. Standardní výbava zahrnuje automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, parkovací senzory a ambientní osvětlení.
Značka Omoda, společně s Jaecoo, má plány na rozšíření v Evropě, přičemž Chery plánuje v budoucnu nejen prodej, ale i výrobu a vývoj svých vozů na starém kontinentu. V roce 2025 bychom se měli dočkat i dalších modelů, například většího SUV Omoda 7 nebo Jaecoo J7.
Jaecoo se profiluje více profesionálně a se zaměřením na zámožnější a úspěšné či rodiny. Důraz oba kladou na bezpečnost a vysoké bezpečnostní ratingy.
Příběh Chery začíná v roce 1997. Značka se zrodila ve městě Wu-chu v provincii An-chuej nedaleko Šanghaje.
Koncern je jedním z největších čínských výrobců automobilů. Chery byla založena za podpory čínské vlády s cílem posílit místní automobilový průmysl. Společnost se od svého vzniku soustředila na vývoj a výrobu automobilů, které jsou cenově dostupné.
Koncern má několik vývojových center po celém světě, včetně Evropy a Latinské Ameriky. Její výrobní kapacita přesahuje 900 000 vozů ročně.
Čína v Česku
Prodej nových vozů z Číny v Česku v minulém roce vzrostl čtyřnásobně na 3516 aut. Jejich podíl na trhu tak dosáhl 1,6 procenta proti 0,4 procenta v roce 2022. Většinou jde o tradiční značky, které vznikly mimo Čínu. Podíl elektromobilů z Číny na prodeji bateriových aut pak v prvním letošním čtvrtletí dosáhl 14,2 procenta, v Evropě to bylo přes 20 procent. Vyplývá to z údajů tiskové zprávy Svazu dovozců automobilů.
Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese podle tajemníka svazu Josefa Pokorného loga tradičních zavedených značek. Nejvíce, celkem 2609, jich připadá na původně britskou značku MG, následuje s 522 vozy Tesla a se 198 Honda. Dále pak Volvo (96) a Dongfeng (49).
„Jde o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky, jako jsou MG (SAIC) nebo Volvo (Geely Holding). Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně,“ podotkl Pokorný.