Norma Euro 7 chce zabít klasická auta, čeští politici chtějí zabít normu

ČESKÉ KLEŠTĚ

Norma Euro 7 chce zabít klasická auta, čeští politici chtějí zabít normu
Viceprezident Evropské komise Frans Timmermans svůj nelítostný návrh představil loni v listopadu. Norma se stala prvním větším momentem, kdy se Bruselu postavila na odpor Fialova vláda, přesněji její občanskodemokratická část, a nejpřesněji ministr dopravy. Martin Kupka se aktivně podílel na formování blokační menšiny. Tu dnes tvoří osm zemí: vedle České republiky Maďarsko, Bulharsko, Slovensko, Polsko, Rumunsko a ovšem i Francie s Itálií. Foto: Profimedia.cz
2
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

Nedávno francouzský prezident Emmanuel Macron apeloval na kolegy v Evropské unii, aby si po letech potírání klimatické změny a snižování emisí všeho možného dali regulační pauzu. Nejdůležitější souboj s regulátory se dnes vede nad návrhem normy Euro 7 pro emise aut. Drama vrcholí v těchto týdnech, s významnou českou účastí.

Už od normy Euro 1 z roku 1992 míří tato řada předpisů pro auta nikoli na emise oxidu uhličitého, ale na emise látek, které mohou bezprostředně ohrožovat zdraví. Norma neřeší klima, ale vzduch, který dýcháme. Stanoví limity pro jedovaté, potenciálně karcinogenní emise, jako je oxid uhelnatý, pro tzv. nespálené uhlovodíky, a hlavně pro emise pevných částic a dvou oxidů dusíku.

Naprostou většinu zplodin, které chce regulovat Euro 7, už měří a reguluje i stávající Euro 6. Šestku by sedmička měla nahradit od poloviny roku 2025 pro osobní vozy, o dva roky později pro nákladní vozy a autobusy. Sedmička většinou limity z šestky přebírá a jen málokdy zpřísňuje.

Posun, který šokoval výrobce aut, je skryt v boundary conditions, okrajových podmínkách testování. Už v normě Euro 6, po aféře Dieselgate, si Evropská komise vyžádala, aby se emise testovaly nikoli jen ve zkušebnách, ale i při reálné jízdě, zprůměrované za jeden testovací případ. Okrajové podmínky v Euru 7 od výrobce očekávají, že jeho vůz stejné emisní limity bude plnit za různých jízdních režimů – popojíždění ve městě, jízda na okresce do 90 km/h i jízda na dálnici do 130 km/h –, ať je zima, nebo standardní teplota, řekněme kolem 20 stupňů Celsia, ať je katalyzátor zahřátý, nebo se teprve zahřívá, ať za sebou vůz táhne naložený přívěs, nebo si to drandí bez něho.

Komisi na jízdě auta zajímá: dosažená doba jízdy, teplota motoru a okolního vzduchu, nepřekročení maximální dynamiky jízdy a současně nepokročení minimálního zrychlení, přičemž během každé jedné sekundy se v „plovoucím okně“ budou vyhodnocovat průměrná rychlost a průměrné emise oxidu uhličitého – nikoli kvůli globálnímu oteplení, ale jako parametr okamžité spotřeby paliva čili zatížení motoru. Takzvaných podmínek přijatelnosti je tedy v normě až až a mohou se různě křížit a kombinovat.

S dodržováním limitů prakticky za všech okolností souvisí další kámen úrazu, který bychom mohli nazvat Velkým bratrem. Zase: tzv. palubní diagnostika správného fungování emisního systému musí být v autech už dnes, ale zatím hlásí potíže – řekněme nefunkční katalyzátor – pouze majiteli vozu. S Eurem 7 přecházíme na palubní monitoring, který bude emise měřit v reálném čase a který auto po nějaké ujeté dráze, řekněme jednom tisíci kilometrů, prostě zastaví.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články