Vláda se dopustila dvou nehezkých faulů, letošní rozpočet je reputační problém, říká Kalousek

STÁTNÍ ROZPOČET

Vláda se dopustila dvou nehezkých faulů, letošní rozpočet je reputační problém, říká KalousekROZHOVOR
Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. Foto: Jan Zatorsky
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Vláda se dopustila dvou nehezkých faulů, které způsobily, že letošní deficit bude bez masivních škrtů o desítky miliard hlubší, než co bylo kabinetem Petra Fialy (ODS) schváleno. Pro deník Echo24 to řekl bývalý ministr financí a dlouholetý poslanec Miroslav Kalousek. Dodal, že vláda sama sobě způsobila velký reputační problém, zvláště pokud se schodek skutečně dodržet nepodaří. Objem konsolidačního balíčku naopak označuje Kalousek za příjemné překvapení, musí ale podle něj být aplikován ve stejné výši, o jaké koalice hovoří.

V posledních týdnech se velmi řeší nejen konsolidační balíček, ale také letošní rozpočet. Ministerstvo financí už přiznalo, že bude třeba škrtat, protože schválený deficit ve výši 295 miliard je ve velkém ohrožení. Co na to říkáte?

Oddělme od sebe dva problémy, které jsou sice propojené, ale jsou jinak naléhavé v čase. Tím jedním je rozpočet letošního roku a dodržení jeho deficitu. V tomto případě si myslím, že vláda propásla vhodný čas. Rozpočet byl nereálný od okamžiku jeho schválení. Vedle objektivních rizik, která jistě existují a za která vláda nemůže, tam jsou ale také dva subjektivní nehezké fauly v celkové hodnotě 65 miliard. Na mimořádnou valorizaci vláda rozpočtovala 0 korun, což byl nesmysl od samého začátku. A do příjmů zahrnula padesát miliard z prodeje emisních povolenek, které příjmem státního rozpočtu být nemohou.

Tyhle dva fauly sice vládě na papíře umožnily stlačit deficit pod 300 miliard, protože papír snese všechno. Ale v realitě to je a bude jinak. Zachránit se to dalo co nejrychlejším zavázáním výdajů v jednotlivých kapitolách zhruba v tom objemu 65 miliard korun. Dvacet miliard, které nyní v polovině roku navrhuje ministr Stanjura, to nemohou zachránit. Což je poměrně dost velký problém, protože zadlužení bude větší. A také je to velký problém reputační. Pan premiér veřejně slíbil, že deficit bude dodržen, což si ale nyní lze jen obtížně představit.

V čem je to podle vás největší problém?

Je to velká rána tomu konsolidačnímu procesu, pokud vláda začne ozdravování rozpočtu tím, že nedodrží už tak obří deficit pro letošní rok. Jak moc jí pak máme věřit, že je schopná státní kasu řídit v příštím roce, když letos se jí to zjevně nedaří. Vláda by měla udělat maximum proto, aby ten deficit zachránila, ale to chce mnohem masivnější škrty než těch 20 miliard. Z každé miliardy zadlužení navíc budeme my všichni platit padesát milionů úrok. Navíc nevěrohodný rozpočet je vždycky špatně a tento byl nevěrohodný od samého začátku. Vláda demonstruje v přímém přenosu, že není schopná kontrolovat svou státní kasu, že ji není schopná řídit. Když premiér slíbí, že bude deficit dodržen a on dodržen nebude, tak věrohodnost prudce klesá. To by vláda musela škrtnout těch šedesát pět miliard.

Druhým zásadním tématem je tedy konsolidační balíček…

Když vláda zveřejnila ozdravný balíček, byl jsem příjemně překvapen jeho objemem. 94 miliard v roce 2024 a 153 miliard v roce 2025 jsou určitě objemy, které mohou výrazným způsobem ten šílený trend rychlosti zadlužování zpomalit. Nechci zacházet do konkrétních střev, na to je tam příliš mnoho detailů. Jsou tam věci, které bych si tam nepřál, naopak tam chybí věci, které bych si tam přál. To je cena za kompromis pěti politických subjektů, tím se nechci zabývat. Je to příjemné překvapení a je to nezbytné minimum. Teď je důležité, aby to vláda dokázala v tomto objemu udržet. To znamená, že pokud dojde uvnitř vytyčených mantinelů k nějakým změnám, tak aby to nebylo na úkor té celkové částky, ale aby pokud se rozhodne, že od nějakého úsporného kroku ustoupí, tak ten samý objem ušetří někde jinde.

A teď jedna věc, které nerozumím. Doufám, že to nějaké vysvětlení má, ale já jsem ho nenašel. Já nerozumím velkému rozporu při komunikaci vlády při představování konsolidačního balíčku a momentem, kdy ministr Stanjura rozeslal do připomínkového řízení první návrh ukazatelů státního rozpočtu na rok 2024. Ve zprávě ke konsolidačnímu balíčku vláda psala, že to umožní snížit deficit v roce 2024 na 210 miliard. V tom návrhu, který rozeslal ministr Stanjura, je těch opatření mnohem víc. Například odložení platby za státní pojištěnce, čtyřprocentní, ne dvouprocentní snížení platů ve státní sféře. Těch opatření je více a přesto se navrhuje celkový deficit 235 miliard. Snažil jsem se proto najít nějaké vysvětlení, pevně doufám, že to vláda bude umět vysvětlit. Když je tady takovýto nevysvětlený rozpor, tak to zase ubírá věrohodnost toho balíčku.

MF pro Echo24 sdělilo, že v návrhu rozpočtu na příští rok již byla k dispozici aktuálnější data. Na výdajové straně se jedná o výrazný nárůst zejména v oblasti výdajů v kapitole ministerstva obrany v souvislosti s plněním výdajového závazku 2 % HDP na obranu, výdajů na platy pedagogů (kvůli plánovanému dorovnání jejich výše na 130 % průměrné mzdy), výdajů na obsluhu státního dluhu, výdajů na důchody a další sociální dávky…

Pokud je tohle tím zdůvodněním, tak se tomu musím smát. Úplně všichni 11. května věděli, že pedagogové budou mít 130 průměrného platu ze zákona a všichni jsme věděli, že vláda bude dávat od 1.1. 2024 dvě procenta HDP na obranu. To nejsou informace, které se objevily nově mezi 11. květnem a 1. červnem. Tohle vysvětlení není akceptovatelné a znepokojuje mě to ještě více.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články