Tři mušketýři a tmavý D’Artagnan pod palbou kritiky. „Bude tam také Asiat, Ind a gay?“

KOREKTNOST VS. FILMY

Do kinosálů po celém světě zanedlouho vtrhne britský historický velkofilm Tři mušketýři, kde se role D‘Artagnana ujal herec tmavé pleti Malachi Pullar-Latchman. Foto: Signature Entertainment
1
Panorama

Do kinosálů po celém světě zanedlouho vtrhne britský historický velkofilm Tři mušketýři, kde se role D‘Artagnana ujal herec tmavé pleti Malachi Pullar-Latchman. Krátce po zveřejnění traileru k britskému filmu podle klasického románu Alexandra Dumase, se na sociálních sítích strhla lavina diskusí o tom, proč filmovou postavu ztvárňuje černošský herec. Film režiséra Billa Thomase rozdělil diváckou obec a spustil rozsáhlou kritiku za to, že tradiční postava „není bílá“.

Fanoušci původních filmů a klasického románu se rozčilují nad opětovnou obsadit do rolí všechny „lidské rasy“ podle pravidel korektnosti. Podle kritiků se britští a američtí producenti a filmaři snaží „nikomu neublížit a nikoho neurazit“, ale místo toho hromadně přepisují dějiny.

Na účet nového filmového zpracování Tří mušketýrů se kromě kritiky černošského herce připisují i další kritické polemiky. „Nemohu se dočkat životopisného filmu o Nelsonu Mandelovi, kterého bude hrát Matt Damon,“ píše jeden z kritiků nebo: „Těším se na snímek o životě Martina Luthera Kinga s Melem Gibsonem v hlavní roli.“

Další se zase sarkasticky ptají, jestli se na konci D‘Artagnan s kardinálem vezmou nebo „Proč Athos není Asiat, Porthos Ind a Aramis gay? Prosím, přestaňte ničit naše příběhy a vymyslete si vlastní.“ Podobně laděných komentářů si pod trailerem na Tři mušketýry můžeme přečíst mnohem více.

Na trailer k filmu upozornil také politický geograf a publicista Alexandr Romancov, který se domnívá, že Tři mušketýři dlouhodobě trpí tím, že jsou filmařsky znásilňovaní. „Tohle je další krok. D‘Artagnan je historická postava. Je striktně zasazen do doby, ve které nemůže být černochem a zároveň královským mušketýrem,“ prohlásil Romancov na twitteru.

„Proč je důležitá barva pleti herce?“ ptá se Romancov a zároveň odpovídá tím, že se jedná o film s jasně danou historickou tématikou. „Stejně tak by mě štvalo, aby Nelsona Mandelu, nebo císaře Hirohita hrál běloch,“ doplnil publicista s tím, že není dobrý nápad se snažit hledat emancipaci v něčem, kdy by si Atos, Portos a Aramis spíš z D‘Artagnana udělali sluhu, nebo rovnou otroka.

„Tři mušketýři nejsou perfektní zpráva o Francii 17. století, ale pořád jsou dost věrnou zprávou. Jasně, že to není čistě naučné a Dumas tenhle záměr neměl, s historickými kulisami ten příběh ale pracuje dost jasně. D‘Artagnan černoch v tom příběhu je stejná blbost, jako vzducholoď,“ doplnil Romancov.

Bouřlivá diskuse kolem filmu se strhla pár let poté, co se streamingovými službami prohnala britská televizní minisérie Anna Boleyn, kde titulní roli anglické královny ztvárnila také černošská herečka Jodie Turner-Smith. Třídílná minisérie byla také ostře kritizovaná a propadla v očích diváků. Podle Česko-Slovenské filmové databáze se jedná o 6. nejhorší seriál všech dob a drží si pouhá 2 procenta hodnocení.

V dalších hlavních rolích se představí Jake J. Meniani jako Aramis, Ben Freeman coby Athos a David O’Mahony v roli Portose. Kardinála Richelieu ztvárnil James Cosmo, který si zahrál ve filmech Trainspotting, Troja, Statečné srdce nebo v seriálu Černobyl. Premiéru si snímek odbude 16. března 2023 a kromě britské verze, tak do tuzemských kin vstoupí v dubnu a poté v prosinci dvoudílný francouzský film Tři mušketýři.