Volkswagen se dohodl s odboráři. Nebudou zavírat továrny v Německu, ale zruší 35 tisíc míst
DOHODA VE VOLKSWAGENU
Ve sporu o úsporná opatření mezi odboráři a vedením automobilového koncernu Volkswagen se podařilo najít kompromis, uvedl dnes podle agentury DPA odborový svaz IG Metall. Agentura Reuters uvedla, že součástí dohody je mimo jiné to, že se nebudou zavírat žádné továrny v Německu. Odpoledne přitom deník Handelsblatt uvedl, že Volkswagen jeden závod v Německu prodá a výrobu v Drážďanech uzavře. Vedení se s odbory dohodlo taktéž na zákazu propuštění z organizačních důvodů do roku 2030, koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35.000 pracovních míst.
Předběžné dohodě předcházelo více než 60 hodin jednání. Rozhovory byly původně naplánovány na pondělí a úterý, protáhly se ale až do dneška. Jejich cílem bylo dospět k dohodě do Vánoc. Podle odborářů jsou nynější jednání nejdelší, jaké kdy odbory se zástupci koncernu Volkswagen vedly.
Podle svazu IG Metall je součástí dohody i zákaz propuštění z organizačních důvodů do roku 2030. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 000 pracovních míst. Podle vyjednávače odborového svazu Thorstena Grögera například po odchodech zaměstnanců do důchodu. Podle výroční zprávy Volkswagenu na konci loňského roku v Německu pro značku pracovalo zhruba 300 000 lidí.
Šéfové Volkswagenu před časem avizovali úsporná opatření, která jsou podle nich nutná vzhledem k sílící konkurenci, především v Asii, a zároveň kvůli klesající poptávce. Hovořili mimo jiné o snižování mezd o deset procent, propouštění a nevyloučili ani uzavření některých závodů značky Volkswagen v Německu.
Podle odborářů způsobila problémy koncernu špatná rozhodnutí manažerů, propouštění a uzavírání továren odboráři odmítali. V uplynulých dvou týdnech své požadavky zaměstnanci podpořili dvěma výstražnými stávkami v devíti z deseti závodů v Německu a pohrozili eskalací v novém roce, pokud se tento týden nepodaří dosáhnout kompromisu.
Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.