Obří zakázka Škody pro Uzbekistán. Dodá elektrické vlaky za 7,9 miliardy korun
ŠKODA GROUP ZAKÁZKA
Škoda Group, výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, dodá do Uzbekistánu 30 elektrických vlaků za 320 milionů eur (téměř za 7,9 miliardy Kč). Kontrakt ve středu v Plzni podepsalo vedení strojíren s uzbeckým premiérem Abdullou Aripovem. Podle přítomného ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o největší zakázku, kterou kdy česká společnost v Uzbekistánu získala. Výroba vozů začne příští rok.
Škoda Group dodá širokorozchodné příměstské elektrické vlaky, které už vyrábí pro Lotyšsko a Estonsko. „Tato smlouva potvrzuje, jak důležitou roli hrajeme při utváření budoucnosti mezinárodní železniční dopravy, a nastavuje strategickou spolupráci s uzbeckými železnicemi,“ řekl Zdeněk Sváta, prezident Škody Group pro středovýchodní region. Vlaky pro Uzbekistán budou mít čtyři vozy a široký rozchod 1520 milimetrů. Hlavní část výroby bude v Ostravě a část montáže vozidel bude v Uzbekistánu, dodal. Výrobní závod v Ostravě má podle Sváty bohaté zkušenosti s výrobou vlaků pro širokorozchodné tratě. Teď tam vyrábějí soupravy pro Lotyšsko a Estonsko.
„S těmito nejmodernějšími vlaky jsme na cestě k revoluci na našich železnicích a ke zlepšení celkového zážitku cestujících. Tato spolupráce je jen začátkem slibného partnerství. Jsme si vědomi velkého potenciálu, který má Škodovka v Uzbekistánu,“ řekl Aripov.
Český premiér Petr Fiala (ODS) na síti X uvedl, že v dubnu jel do Uzbekistánu i proto, aby podpořil českou Škodu Group v tendru na vlaky, v němž proti ní stály čínské a ruské firmy. „Podpora našich firem v zahraničí se vyplácí. Je to dobrá zpráva pro české občany, naši ekonomiku i zaměstnanost,“ uvedl. Podle Kupky je kontrakt důležitý pro celý český průmysl. Rozvoj vztahů s Uzbekistánem otevírá cestu do této země i pro další české podniky nejen z oblasti dopravy, řekl. Podle Kupky budou vlaky tvořit základní páteř příměstské dopravy. „Zakázka navíc může otevřít další příležitosti k jednání o dodávkách metra pro Taškent a tramvají pro Taškent a Samarkand,“ řekl.
V dubnu jsem jel do Uzbekistánu i proto, abych podpořil českou @SkodaGroupCZ v tendru na vlaky, ve kterém proti české Škodovce stály čínské a ruské firmy. Jsem rád, že se to po mém jednání s prezidentem a premiérem podařilo a Škoda Group dnes v Plzni podepsala smlouvu v hodnotě… pic.twitter.com/v2FKhgPy8T
— Petr Fiala (@P_Fiala) October 11, 2023
Podle Sváty jde o jednu z největších škodováckých zakázek na vlaky, které budou jezdit v okolí velkých měst – Taškent, Buchara a Samarkand. „Prvně v novodobé historii skupiny se dostáváme s kolejovými vozidly do Střední Asie. Zakázka je strategická nejen z pohledu obchodní expanze, ale i tím, že se nám daří nahrazovat ruské výrobce v tomto regionu,“ řekl Sváta. Vzhledem k rozsahu spolupráce Škoda Group soustředí část výroby přímo v Uzbekistánu, který má zájem o co nejrychlejší dodání souprav. Sváta doufá, že Škodovka bude vyrábět pro Uzbekistán další vlaky, navíc nabídne vozy metra pro Taškent a tramvaje pro Samarkand a další.
Železniční síť v regionu je důležitou součástí transkaspické mezinárodní dopravní trasy, která je složitě propojena s rozšířenou transevropskou dopravní sítí.