Oslnivý žvanil ChatGPT. Umělá inteligence toho umí spoustu, ale není příliš chytrá
TÝDENÍK ECHO
Možná jste i vy v posledních týdnech podvědomě zaznamenali zvýšení zájmu o umělou inteligenci, i když se o ni jinak vůbec nezajímáte. Způsobil ho ChatGPT. Je to internetový chatovací program, v němž si můžete povídat s umělou inteligencí.
Najde vám informace jako nějaký lepší Google nebo Wikipedie, ale umí daleko víc. Diskutovat na společenská nebo filozofická témata. Psát verše, eseje, novinové komentáře. Přepsat text z jednoho stylu do jiného – a to i třeba tak, že z vaší stížnosti připraví text občanskoprávní žaloby včetně odkazů na patřičná ustanovení zákonů. Umí dokonce úspěšně složit advokátské zkoušky a zkoušky na titul MBA. Umí i reagovat několika dalšími způsoby kromě přirozené řeči – například skládá hudbu v libovolném stylu. Umí toho docela hodně (a i v češtině, byť vás upozorní, že na ni není příliš cvičený).
Zároveň se ale ukazuje, že v něčem není příliš inteligentní. Při řešení slovních úloh dělá typické lidské chyby (Příklad: Baseballová pálka a míček stojí dohromady dolar deset. Pálka stojí o dolar víc než míček. Kolik stojí míček? ChatGPT odpoví, stejně jako člověk, když moc nepřemýšlí, že deset centů. Ve skutečnosti je to pět. A takových chytáků lidé našli řadu).
A hlavně je ChatGPT tak trochu žvanil. Uživatelé se shodují na tom, že působí jako student, který u zkoušky nezná látku, ale je velmi zdatný okecávač. Říká věci, které nejsou pravda, ale znějí, že by mohly být. Anebo se vykrucuje. Příklad: Na dotaz, zda zná knihu stalinisty Zdeňka Nejedlého Komunisté, dědici velikých tradic českého národa, odpovídá, že ne. A to proto, že jeho znalostní databáze končí rokem 2021 „a kniha se objevila později“!
Z reakcí na internetu se dá usoudit, že nejvíce si ChatGPT pochvalují programátoři. Ne že by dokázal něco, co oni nedokážou, ale ušetří jim spoustu času. Dává to smysl – programovací jazyky jsou jasně specifikované, pracují s jednoznačně danými významy. A ještě jedna skupina lidí je z nového nástroje nadšena – marketéři a lidé, kteří říkají, že se zabývají „produkcí obsahu“ a „efektivitou“, ale jejich skutečnou prací je upoutání pozornosti. Což není dobré znamení.
Jakýsi tiktoker již zveřejnil způsob, jak celý ekosystém dostupné umělé inteligence používat: Zadejte ChatGPT, ať vám napíše scénář pro video na YouTube o 1500 slovech na jakékoli téma. Scénář okopírujte do aplikace Pictory.ai, která vyrobí podle vašeho scénáře video. Pak jděte na web Synthesia.io a vyberte jednu z postav, které nabízejí. Ten člověk namluví váš scénář „se skutečně znějícím hlasem a pohybujícími se rty a vůbec“. Ve volně dostupném softwaru na editaci videa zkombinujte jedno video přes druhé. Pak to video postujte na YouTube, a jak začne mít sledovanost, budete vydělávat peníze. „A když to chcete urychlit, tak si na webu Upwork najměte digitálního asistenta za čtyři dolary na hodinu, který to bude dělat za vás.“
Celý text Martina Weisse si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME. Nebo od čtvrtka v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.