České TGV: Pod Řípem vyroste terminál za 3 miliardy, obce hrozí bojkotem

RYCHLOVLAKEM DO DRÁŽĎAN

České TGV: Pod Řípem vyroste terminál za 3 miliardy, obce hrozí bojkotem
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem. Foto: Rusina Frei architekti
4
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Česko stále čeká na první kilometry vysokorychlostní železnice. Nejdřív bychom se mohli rychlovlakem svézt z Prahy přes Roudnici a Ústní nad Labem do Drážďan. Výstavba úseku, který bude v zásadě kopírovat linii dálnice D8, má vyjít na téměř 143 miliard korun. Desítky obcí podél trasy se ale teď bouří kvůli změně hlukových limitů a hrozí bojkotem rychlostní železnice.

Skoro tři desítky starostů měst a obcí ve středních Čechách, jejichž katastry leží podél dálnice D8, kritizují nové nařízení vlády, které už od léta snižuje hlukové limity. Mají obavy, že dojde k výraznému navýšení přípustných hygienických limitů hluku z dopravních staveb. Žádají proto odklad a revizi tohoto nařízení.

Pokud vláda obcím nevyhoví, hrozí bojkotem dalšího jednání o stavbě nové vysokorychlostní tratě (VRT) v blízkosti dálnice D8. To by mohlo výrazně zkomplikovat přípravu stavby.

Vládní nařízení podle nich umožní extrémní nárůst hluku ve všech oblastech kolem silnic, včetně oblastí rezidenčních a klidových. Pokud vstoupí v platnost, budou výrazně mírnější hlukové limity aplikovány na další tisíce kilometrů silnic a železnic, což zasáhne miliony obyvatel Česka.

„Třicet let tlačíme na stát, aby řešil překračování limitů hluku na dálnici D8, kterou nám necitlivě umístil do obydlené části obce a rozpůlil ji na dvě části. Aktuálně schválené zmírnění hlukových limitů je pro nás doslova ledová sprcha, protože v případě jejich aplikace by najednou úsek dálnice D8 v naší obci byl zcela v pořádku a žádné hlukové limity by neporušoval,“ zlobí se starosta Panenských Břežan Martin Hakauf.

Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem.
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem. Foto: Rusina Frei architekti

Výzvu premiéru Petru Fialovi podepsali také starostové Zdib, Odoleny Vody, Vraňan, Černošku, Nelahozevsi a dalších obcí, kterých se má v budoucnu týkat nejen plánované rozšíření dálnice D8 ze čtyř na šest pruhů, ale také výstavba vysokorychlostní tratě (VRT) z Prahy do  Drážďan.

Terminál v Roudnici má vyjít na 3 miliardy

Jde o první z několika plánovaných úseků v rámci Česka. Studie na trati počítá se stavbou několika terminálů. Jednak s terminálem Praha-Východ v Nehvizdech a pak také s terminálem v Roudnici nad Labem. Čeká se ale ještě na studii posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem.
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem. Foto: Rusina Frei architekti

Podle Správy železnic má stavba úseku ze stanice Praha-Balabenka do Litoměřic stát bezmála 54 miliard korun. Celkově má pak vysokorychlostní úsek z Prahy přes Ústí nad Labem až na státní hranice vyjít na skoro 143 miliard korun. Samotný terminál v Roudnici nad Labem, která má asi 13 tisíc obyvatel, pak bude stát více než 3 miliardy korun. „Je potřeba vzít v potaz, že jde nejen o terminál, ale také údržbovou základnu a další navazující investice,“ uvedla pro deník Echo24 Správa železnic.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) návrh terminálu v Roudnici nad Labem ocenil. „Podoba toho terminálu podle mě přesně zapadá do mých představ o tom, jak se má vyvíjet architektonická kvalita staveb v celé ČR. Je to velmi kvalitní návrh a představuje velmi citlivý zásah do toho území s citem pro nedalekou dominantu Řípu. Je to řešení poměrně nenápadné,“ řekl loni v březnu na chůzi k projekt VRT Podřípsko v Odoleně Vodě. Podle něj je možné, že se bude s umístěním tratě do budoucna ještě mírně hýbat.

Podle mluvčího Správy železnic zatím veškeré průzkumy, architektonické soutěže a studie stály dohromady zhruba 87 milionů korun z národních zdrojů a 50 milionů z evropských fondů.

Teď je nejrychlejší Pendolino

Stavba prvního úseku vysokorychlostní tratě Podřípsko by mohla začít v roce 2026. V budoucnu by tam měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Nejrychleji teď u nás jezdí italské soupravy Pendolino Českých drah. Ani ty však nemohou kvůli stavu našich železnic využít svou maximální rychlost 230 kilometrů, podle předpisů mohou jet pouze 160 kilometrů za hodinu.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články