Kdysi slavný jako Mucha: znovuobjevený Maškův obraz jde do aukce za 3,5 milionu

AUKCE V PRAZE

Kdysi slavný jako Mucha: znovuobjevený Maškův obraz jde do aukce za 3,5 milionu
Tváře tančících dívek na obraze Hra slunečních skvrn Karla Vítězslava Maška, kdysi stejně ceněného jako Alfons Mucha. Foto: Arthouse Hejtmánek
2
Panorama
Echo24
Sdílet:

Zlatým hřebem zahradní aukce v Arthouse Hejtmánek bude znovuobjevený obraz Hra slunečních skvrn z roku 1910. Vyvolávat se bude za 3 500 000 korun. Jeho autorem je Karel Vítězslav Mašek (1865-1927), umělec kdysi podobně ceněný jako jeho generační souputník Alfons Mucha.

„Mašek patří k mistrům českého symbolismu a secese, jeho dílem se pyšní i pařížské Muzeum d´Orsay. S Muchou byli přátelé, spolužáci a měli i podobný malířský styl. Mašek se ovšem po studiu v Paříži vrátil do Prahy, zatímco o pět let starší Mucha zůstal ve Francii, kde se později proslavil,“ vysvětluje majitel aukčního domu Tomáš Hejtmánek.

Aukce se uskuteční 8. června od 16 hodin na zahradě vily v Goetheho ulici 17/2 v Praze-Bubenči. Předaukční výstava všech dražených položek se koná na téže adrese od 22. května do 8. června. Otevřena je denně od 11 do 18 hodin.

Aukce u Hejtmánků nabídne i díla Antonína Slavíčka, Jiřího Johna, Běly Kolářové, Zbyňka Sekala, Ondřeje Sekory, Milady Marešové, Adolfa Borna, Magdaleny Jetelové, Stanislava Kolíbala, Josefa Bolfa a dalších umělců. „Část děl pochází ze sbírky významného kunsthistorika Jiřího Šetlíka. Ten se s umělci osobně znal a získal tak od nich díla špičkové kvality,“ upozorňuje Tomáš Hejtmánek.

V kategorii designového nábytku vynikají kusy od Josefa Danhausera, Josefa Gočára a Adolfa Loose, sklo reprezentují objekty Reného Roubíčka. Dražit se budou i starožitnosti, sochy, plastiky a design z období od 16. do 21. století.

Maškův velkoformátový obraz Hra slunečních skvrn zachycuje pět žen tančících ve slunečních odlescích. Dílo pochází ze soukromé sbírky po umělcově blízké příbuzné. „Více než sto let starý obraz, který jsem znal jen z obrázku v Maškově knižní monografii, čekal na své znovuobjevení v jedné již neobývané pražské vile. Za léta skladování byl ušpiněn a svrchní laková vrstva zešedla, takže malba skoro nebyla vidět. Jeden víkend jsem tedy obětoval jeho vyčištění a nanesení nového ochranného laku. V průběhu práce jsem s nadšením sledoval, jak z plátna znovu vystupují jeho barvy a skryté detaily,“ vypráví Tomáš Hejtmánek.

S Muchou Maška podle něj spojují nejen studia v Mnichově a Paříži, kde se oba mladí a tehdy ještě chudí malíři společně protloukali, ale také podobný umělecký styl. Ten se ostatně odráží i v obraze, který se teď znovu vrací na veřejnost.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články