Od nového roku bude na benzínkách nový benzín. Problémy hrozí starým autům či motorkářům
NOVÝ BENZÍN
Od začátku nového roku se na benzínových stanicích začne objevovat nejpoužívanější Natural 95 s novým označením E10. Tedy s vyšším podílem biosložky a ethanolu. Dodavatelé tak reagují na postupný přechod na tato paliva v celé Evropě. Tato paliva snižují vyprodukované emise a u moderních aut mohou zvýšit výkon motoru. U starších aut však mohou palivovou soustavu poškodit. Václav Loula z asociace petrolejářského průmyslu, však upozorňuje, že se jedná o automobily z roku 2005 a starší a změnu podporuje.
Na palivo E10 přechází Česká republika v rámci snahy o dodržení cílů v ochraně klimatu. Palivo E10, kde je o pět procent více biosložky většinou ethanolu, než v současnosti dostupném benzínu, vede k výraznému snížení zplodin při spalování. Změnu už oznámil jeden z největších dodavatelů pohonných hmot společnost ČEPRO. „Rafinérie napojené na produktovodní systém společnosti ČEPRO, plošně přechází na výrobu automobilového benzínu E10. Tato změna se přirozeně v čase projeví ve skladbě skladovaných a vydávaných automobilových benzinů,“ uvedl Jan Duspěva, generální ředitel Čepra.
Naprostá většina automobilů v Česku nebude mít s přechodem na nové palivo problémy. Paliva E10 byly součástí už normy Euro 4 z roku 2004. „Z domácích značek, jsou všechny modely Škoda od roku 2002 s benzínem E10,“ upřesňuje Václav Loula z Asociace petrolejářského průmyslu.
Pro většinu motoristů by tak změna neměla mít vážnější dopad. Palivo E10 zvyšuje spotřebu pouze o 1-2 %. Zároveň etanol zvyšuje oktanové číslo, může tak mít vliv na lepší výkon motoru. Negativa se týkají starších motorů, které mají horší těsnění. Etanol může ničit některé součásti spalování a může docházet ke korozi výfuku. A to především u starších motorů.
Největší hrozba i pro vozidla s moderními motory, je dlouhodobé nevyužívání motoru. Vzhledem k množství etanolu hrozí přibližně po třech měsících působením vzduchu vznik vody, která se kondenzuje v nádrži a absorbuje-li kritické množství vody, oddělí se od benzínu a vytvoří na dně nádrže vrstvu. Poté hrozí, že motor už nenastartuje. Pozor si tak budou muset před letní sezonou dávat například motorkáři.
Protože palivo s větším množstvím etanolu může pro starší motory představovat riziko, stále by mělo být dostupné v omezeném množství i palivo E5. Například EuroOil, který spadá pod ČEPRO, zachová i nadále v distribuci vysokooktanový benzín BA 98 Super Plus v kvalitě E5. ČEPRO jako správce ropných produktů Správy státních hmotných rezerv bude kvůli lepší skladnosti stále využívat i paliva E5. Na normu E10 však přejde Natural 95, který využívá 95 % motoristů.
Další možností pro majitele starších motorů či veteránů, kteří se bojí koroze či poníčení spalování je možnost tankovat dražší paliva E10 na bázi sloučeniny ETBE (ethyl tert-butyl ether). Ta má tu výhodu, že neváže vodu a nepoškozuje díly palivových systémů.
"Paliva E10 jsou součástí již Eura 4 z roku 2004. Z toho, že je tu tak starý vozový park bych nevinil petrolejáře.Abychom splnili limity emisí pro rok 2030, nemůžeme začít v letech 2027 či 2008 musíme začít mnohem dříve," hájí nové palivo Loula.
Palivo E10 se většinově využívá už v 17 zemích EU a to například v Německu, Rakousku či na Slovensku.