Státy NATO plánují dát miliardy na potrubí do Česka a Polska
NOVÉ INVESTICE NATO
Státy NATO chtějí masivně investovat do potrubí na přepravu nafty a benzínu do Česka a Polska. Pro případ konfliktu je dostatek paliv naprosto stěžejní. Současné systémy, které Aliance může k přepravě paliv využívat, končí v německém Ingolstadtu a Bramsche a od konce studené války a následného rozšíření NATO nebyly prodlouženy. Projekt v hodnotě mnoha miliard eur pro německý Der Spiegel potvrdil německý ministr obrany Boris Pistorius. Německo je podle něj připraveno přispět částkou 3,5 miliardy eur.
Už v době studené války země NATO investovaly do výstavby rozsáhlých potrubních systémů, které měly zajistit spolehlivý přenos leteckého petroleje, benzinu a nafty k vojenským jednotkám. Dnes existují dva hlavní systémy – Central Europe Pipeline System (CEPS), který vede z přístavů ve Francii, Belgii a Nizozemsku až do Německa (s konečnými body v Bramsche a Ingolstadtu), a Severoevropský potrubní systém (NEPS), který dodává palivo z dánských přístavů do severního Německa.
Ty ovšem nebyly od rozšíření NATO na východ prodlouženy. „Pro naše vojáky je spolehlivá dodávka paliva jedním z povinných požadavků na jejich operační připravenost,“ uvedl německý ministr obrany Boris Pistorius.
Projekt počítá s prodloužením potrubí z Bramsche do Polska a z Ingolstadtu směrem do České republiky. O nutnosti rozšíření infrastruktury se v Alianci začalo hovořit od poloviny roku 2022. Tehdy Vojenský výbor NATO pověřil vrchní velitelství NATO v belgickém Mons vypracováním projektu. Ten byl podle Spiegelu interně projednáván v polovině roku 2024.
Rozšířené potrubní systémy by měly být schopny transportovat ropu, benzín i letecké palivo kerosin.
Podle odhadů náklady vychází přibližně na jeden milion eur na každý vybudovaný kilometr. Cesta z Ingolstadtu do ČR by tak mohla stát kolem 240 milionů eur, trasa z Bramsche do Polska až miliardu eur a propojení obou systémů dalších 470 milionů eur. Celkové náklady na vybudování několika potrubí však Spiegel bez bližších podrobností uvádí až na dvě desítky miliard eur. Německý ministr obrany Pistorius uvedl, že Německo je připraveno přispět 3,5 miliardou eur.
Financování by mělo probíhat z fondu NATO na infrastrukturu, který je v posledních letech navyšován. Projekt by podle odhadů mohl zabrat více jak 20 let. Základní fungování nového potrubí by však mohlo být funkční už v roce 2035. Záležet bude na mnoha faktorech, týkajících se například majetkového vypořádání či překážek na plánované trase, včetně několika vodních ploch.