Von der Leyenová chce zlepšit PR Bruselu, dvakrát zvýší rozpočet. Ubere prý zemědělství nebo Erasmu
KOMUNIKACE EVROPSKÉ KOMISE
Dvojnásobné navýšení rozpočtu na PR a komunikaci plánuje pro rok 2024 šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, důvodem má být podle ní četné šíření údajných dezinformací. Protože se peněz nedostává, tak aby bylo možné rozpočet navýšit, EK navrhuje odčerpat finance například ze zemědělského fondu nebo fondu pro Erasmus. O komunikaci Evropské komise by se mohly starat firmy z Německa, se kterými již byla navázána spolupráce, avšak bez výběrového řízení, informuje server Politico.
Nejvyšší představitelka Evropské unie plánuje od roku 2024 zdvojnásobit roční rozpočet Evropské komise na komunikaci z 30 na 60 milionů eur. Válka je v plném proudu, uvádí se v odůvodnění, a Evropa si nemůže dovolit prohrát v "bitvě o uchopení příběhu". "Zejména v době krize je důležitější než kdy jindy, aby demokratické instituce jasně informovaly všechny občany o svých krocích k řešení našich nejnaléhavějších problémů," uvedl mluvčí EK.
Evropská komise má v plánu peníze na podporu komunikace odčerpat ze stávajících fondů EU, jako je zemědělství, výzkum, migrace nebo výměnný studentský program Erasmus. "Rád bych od ní slyšel, co přesně plánuje s těmito penězi dělat a proč současný rozpočet nestačí na plnění komunikačních úkolů Komise," řekl Johan Van Overtveldt, belgický europoslanec, který předsedá rozpočtovému výboru Evropského parlamentu. Dodal, že plán odebrat peníze z fondů, jako je výzkum nebo Erasmus, je "nezodpovědný" a "nepřijatelný".
Komunikaci EK v současné době zastává Dirk von Holleben, dlouholetý poradce von der Leyenové z dob, kdy byla německou ne příliš úspěšnou ministryní obrany. Von Holleben byl v květnu dokonce povýšen z funkce "úředníka pro informace a komunikaci" do funkce "poradce pro firemní komunikační kampaně". Nová funkce mu podle mluvčího EK umožňuje přímo se podílet na komunikační strategii instituce. Jeho spolupracovníky by měli být Björn Seibert, vedoucí kabinetu von der Leyenová, a Jens Flosdorf, její poradce pro komunikaci, oba s šéfkou EK také dříve pracovali na ministerstvu obrany. Předsedkyně EK také najala Petera Müllera, bývalého německého novináře, jako poradce pro komunikaci a autora projevů.
Komunikační tým EK také navazuje kontakty s německými komunikačními firmami 365 Sherpas a její sesterskou společností Zum Goldenen Hirschen. Té byla už loni zadána zakázka v hodnotě 5 milionů eur na vytvoření kampaně "You are EU", jejímž cílem je zvýšit povědomí občanů o potřebě přechodu na obnovitelné zdroje energie. Výsledky práce této PR agentury jsou k vidění i například v pražském metru a na zastávkách MHD. K zakázce se ale obě firmy dostaly přeskočením výběrového řízení, což vyvolalo určité kontroverze.
EK ale uvedla, že provedla "průzkum trhu a rozhovory" se čtyřmi společnostmi v různých zemích EU, než práci zadala německým společnostem. Mluvčí von der Leyenové tento krok hájili s odkazem na nutnost rychlého postupu v době, kdy zuří válka, vysychá ruská ropa a EU spěchá, aby přiměla lidi změnit své energetické návyky. "Za výjimečných okolností může Komise přistoupit k vyjednávacímu řízení bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce," uvedl mluvčí. A v tomto případě, dodal mluvčí, bylo "naléhavě nutné informovat Evropany o dopadech války na Ukrajině a o reakci EU na tyto dopady".