Německá elektromobilová kocovina. Prodeje bez dotací padají, otloukánkem je Tesla
PRODEJE ELKTROMOBILŮ
V Německu si všímají výrazného poklesu prodeje elektromobilů. Dochází k tomu poté, co Berlín po vzoru některých jiných zemí dál utlumuje státní podporu koupě elektrických vozů. V září se jejich prodej propadl skoro o 30 procent. Pobídky jsou tak podle všeho stále klíčovým důvodem, proč lidé nebo firmy po těchto typech vozů vůbec sahají. Kromě německých značek nemůže mít z poklesu prodejů tentokrát radost ani americká Tesla, která ochlazený zájem zákazníků odnesla úplně nejvíce.
Prodej nových osobních automobilů v Německu se v prvních třech čtvrtletích meziročně zvýšil o 14,5 procenta na 2,138 milionu vozů, v samotném září však nepatrně klesl, a to o 0,1 procenta na 224 502 vozů.
Za zářijovým poklesem stál slabší prodej elektromobilů, který byl důsledkem ukončení státní podpory, soudí agentura DPA. Prodej elektromobilů se meziročně snížil o téměř 29 procent na 31 714 vozů. V porovnání se srpnem to bylo o 36 procent méně. Vyplývá to z údajů Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA).
Z 53 procent se na prodejích stále podílely ty se spalovacími motory, zatímco plně elektrická a plug-in auta dosáhla na 21 procent. Zbylý podíl, asi čtvrtina, připadl takzvaným mild-hybrid vozidlům, tedy kombinaci klasického spalovacího a pomocného elektromotoru.
Kocovina automobilového průmyslu
„Podnikatelský sektor v srpnu ve velké míře s předstihem realizoval plánované nákupy elektromobilů, aby ještě stihl využít státních subvencí,“ uvedl analytik Constantin Gall z poradenské společnosti EY. „Nyní tyto nákupy samozřejmě chybí,“ dodal.
Média teď mluví o „kocovině“, se kterou se země v září probudila. „Zářijový neobvykle nízký výsledek byl všeobecně očekávaným kocovinovým důsledkem obrovského vzestupu v srpnu. Tento srpnový tah předcházel dlouho ohlášenému snížení pobídek pro firemní kupce od 1. září. (...) A není to konec všeho. První leden 2024 přinese ještě další snížení pobídek, takže můžeme očekávat ještě jeden vzestup prodejů a z toho plynoucí další velkou kocovinu,“ píše server CleanTechnica.
Od ledna letošního roku podpoří Německo nákup elektromobilu maximálně částkou 4 500 eur, zatímco do konce loňského roku činila dotace 6 000 eur plus podíl výrobce.
Od září stát zašel ještě dál. Německý svaz automobilového průmyslu (VDA) nedávno varoval, že ukončení německého příspěvku na nákup firemních elektromobilů poškodí trh a zatíží střední podniky, píše hospodářský týdeník WirtschaftsWoche. „Zrušení ekologického bonusu pro komerčně využívané vozy bude mít negativní vliv na jejich registrace, a tím i na celý trh s elektromobily,“ uvedla prezidentka VDA Hildegard Müllerová.
Ode 1. září mají nárok na prémii ve výši 3 000 až 4 500 eur pouze soukromé elektromobily, přičemž konečná částka závisí na ceně vozu. Firmy přitom tvoří nemalý část odbytu, většinou pořizují řadu vozů naráz.
Tesla smolařem
Situace je obzvláště nepříjemná pro americkou Teslu, jejíž Model Y byl sice stále nejlépe prodávaným vozem, další čísla už ale tak příznivá nejsou. Ve srovnání se zářím 2022 zaznamenala letos v Německu automobilka meziroční pokles prodejů o 69,3 procenta. Celoroční registrace elektromobilů v Německu zejména díky všem dotacím platným po 8 měsíců z tohoto rozmezí vzrostly mezi lednem a zářím o 63 procent, Tesla ovšem vykázala nárůst jen o 34 procent.
Ztrácí tak pozici na trhu. Tesla neměla nejlepší čtvrtletí, když se umístila na 5. místě s 9,1% podílem na trhu elektrických aut, což je pokles z 3. místa a 12,6procentního podílu v předchozím období.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele českého Sdružení automobilového průmyslu, jsou dotace stále hlavním motivačním faktorem pro pořízení elektromobilu, a v České republice o to více. Problémem je především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu.
„Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance, který využívá služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
Další překážkou je i to, že pobídky jsou často směřované primárně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 %, rozumím tomu, že úvahy o pobídkách směřují zejména na tento segment,“ míní Petzl. Podle něj by ale bylo dobré i to, kdyby stát nezapomínal na běžné občany, třeba majitele domů se solárními panely.