Rychlovlaky mezi Prahou a Pobaltím. Polsko propojuje Evropu, Česko dohání resty
VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ
Česko, Polsko a Baltské země v polovině ledna podepsaly memorandum, které potvrzuje společné plány na vybudování téměř 4,5 tisíce kilometru dlouhé vysokorychlostní trati v oblasti Trojmoří. Mikolaj Wild, šéf společnosti Central Transport Port (CTP), v rozhovoru pro oborový server WNP uvedl, že trať by mohla být v provozu už za 10 let, plus-minus dva roky. Česko však ještě ani nedokončilo výstavbu hraničního úseku Praha-Polsko.
Vlakem rychlostí 250 km/h z Varšavy a dalších polských měst by mělo být možné dojet do Vilniusu, Prahy, Budapešti a možná i do Lvova a Kyjeva. To je cíl vysokorychlostní trati, která má vzniknout pro osobní dopravu a zároveň sloužit i k rychlému přesunu vojsk.
Na vysokorychlostní železnice nejsme v Evropě sami.@Spravazeleznic ve Varšavě právě teď podepsala memorandum s @CPK_PL a @RailBaltica, které potvrzuje naše společné ambiciózní plány na vybudování téměř 4500 km VRT v oblasti Trojmoří. 👇 pic.twitter.com/MEwn8tGAXq
— Martin Švehlík VRT (@MartinSvehlikSZ) January 18, 2023
„Zdaleka nejde jen o zkrácení jízdních dob pro cesty ze severu na jih. Je to výzva, která může přinést nový ekonomický impuls pro celý region. Investice proto budeme koordinovat, společně propagovat a také usilovat o odpovídající unijní podporu,“ napsal na twitter Martin Švehlík, ředitel Stavební správy VRT.
Projekt má podle mluvčího Správy železnic kromě národních zdrojů čerpat z evropských fondů. „Projekční práce jsou částečně již nyní spolufinancovány z EU a v zajišťování tohoto typu financování budeme pokračovat. Zvažováno je také zapojení soukromého sektoru ve formě PPP,“ uvedl.
Mikolaj Wild, šéf společnosti CTP doufá, že by trať mohla být hotova do deseti let. Pro to je ale nutné, aby se v Česku daly věci do pohybu. „S českou stranou jednáme o urychlení výstavby hraničního úseku Praha-Polsko, který – podle dosavadních plánů – měli Češi dokončit ve 40. letech 20. století,“ řekl Wild. Podle něj nejnovější poznatky ukazují, že je zde velká šance, že se postaví dříve.
Česko navíc ještě ani nezačalo s výkupem pozemků, kudy by měla nová „trojmořská“ trať vést. „Výkupy pozemků pro nové tratě můžeme podle legislativy zahájit až po pravomocném územním rozhodnutí, tedy po dokončení dokumentací (DÚR) a řádném správním řízení,“ uvedl Švehlík.
Studie proveditelnosti by prý měla být hotová zhruba v polovině roku. „Úsek v Moravskoslezském kraji připravujeme společně s CPK (Centralny Port Komunikacyjny) a režim přípravy je v tomto případě specifický. Obecně lze ale říci, že výstavba začíná zhruba 2-3 roky po obdržení územního rozhodnutí. Poté totiž následuje ještě stavební řízení,“ dodal Švehlík.