Zřejmě končí Ulož.to. Přestaneme konečně krást a huntovat práci jiných?
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
SUPERMĚSTO V POLSKU
Polsko se snaží uměle vytvořit nové „superměsto“ větší než Varšava a dokonce i Londýn nebo Řím. Nová aglomerace má vzniknout okolo Katovic. S vizí sloučit města ...
Digitální platforma Ulož.to oznámila s odvoláním na pravidla, která stanovuje nová evropská legislativa, že počínaje prosincem bude její „cloudové uložiště dostupné jenom registrovaným uživatelům“ a že jenom ti budou mít možnost prohlížet si nahrané soubory, a to ještě jen ty, které na cloud sami nahráli. De facto to znamená, že služba končí ve stávající podobě, kdy funguje jako překladiště jakýchkoli souborů pro kohokoli a kdy je ponejvíce využívána na to, aby na ni někdo nahrál nové filmy, seriály nebo muziky, a umožnil tak jiným lidem, aby si je zdarma stahovali a prohlíželi: ergo aby je kradli.
Preventivně to dovysvětleme, aby bylo opravdu každému zřejmé, oč jde: jako překladiště fungují také další služby jako Úschovna nebo Letecká pošta, ale je rozdíl v tom, že přes ně uživatelé sdílejí soubor a posílají jej někomu konkrétnímu, zatímco Ulož.to funguje jako nástěnka. Nahrajete soubor, který je k mání komukoli, kdo si jej vyhledá a pak si jej stáhne. Léta byla nabídka zadarmo, a zadarmo takřka cokoli – vlastně to byl ráj, supermarket bez placení.
Proto oznámení Ulož.to samozřejmě vyvolalo mezi uživateli rozhořčení a rozpaky, přičemž tato rozčilená vlna teprve začíná a kulminovat bude jistě právě až v prosinci. Bude ji živit přesvědčení, že co bylo zadarmo jednou, má být zadarmo pořád, protože to je prostě nárok. Co na tom, že vytvoření jakéhokoli audiovizuálního díla je drahé a peníze na jeho pořízení musí někdo zaplatit – hlavně když je to někdo jiný než my sami. Přiznávám se, že tomuto názoru rozumím v tom smyslu, že je těžké měnit dlouho, vlastně generačně zavedené chování.
Patřím totiž k pokolení, které s pirátským stahováním obsahu žije vlastně celý život: vyrostlo s ním, stahovalo v programech různých typů a podob, dlouho třeba na takzvaných torrentech, oproti nimž cloudové úložiště typu Ulož.to je mnohem jednodušší systém. Zvykli jsme si holt na to, že kdykoli chceme a potřebujeme, je snadno k mání hodně zajímavého obsahu. Nejprve v pohodlí a teple domova, později jednoduše kdekoli na svém notebooku nebo mobilu. Nebylo třeba chodit do videopůjčoven (zanikly), nebylo třeba shánět DVD (vychází jich násobně méně než před pár lety), prostě ubylo starostí s nosiči – tuto starost jsme takzvaně externizovali na provozovatele cloudů.
Zároveň je fakt, že Ulož.to bylo a je vynikající pomocník pro fajnšmekry. Tedy pro diváky shánějící obsah výlučný – všelijaké staré filmy, které na DVD nikdy nevyšly, a které je proto těžko sehnat jinak, takže nezbývá než být vděčný, že se o ně někdo podělí. Takových je ale menšina, jejíž potřeby by se neměly stát argumentem, natož štítem pro nekalé chování většiny. Může v kinech působit otravně neustálé upozorňování, že natáčet filmy na mobil se nemá, že je to krádež. Ale bude takové upozornění mít smysl do té doby, než doroste generace, která bude chápat, že stejně jako je normální platit za vstupenku do divadla, je normální platit za vstupenku do biografu.
Natočit film nebo desku (ale také vydat časopis) je drahé počínání, na němž se podílí mnoho lidí – a ty všechny je potřeba zaplatit. Producenti jsou vlastně investoři: vydají peníze a věří, že ty se jim po uveřejnění díla následně vrátí zpátky od zákazníků. Těch ovšem logicky exponenciálně ubývá, když je dílo zdarma vydáno všem všanc.
Nemám obavy, že až zanikne Ulož.to, vymyslí nějaká hlava nový systém, jak krást. Ale věřím, že se zánikem stávající služby stoupne procento těch, kteří dále krást nebudou, protože s novým systémem se učit nebudou a protože pochopí, že normální je za obsah (výborný, ale i pitomý) a práci jiných lidí (výbornou, ale i nepovedenou) platit.