„ANO vás zadluží i v krajích.“ ODS znovu rozjíždí antikampaň, může narazit

ANTIKAMPAŇ ODS

„ANO vás zadluží i v krajích.“ ODS znovu rozjíždí antikampaň, může narazit
Facebooková verze antikampaně s vyobrazením Andreje Babiše. Foto: ODS
2
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

ODS znovu rozjíždí antikampaň namířenou proti hnutí ANO před krajskými a senátními volbami. K podobnému kroku se uchýlila už během evropských voleb. Tentokrát je tématem hospodaření někdejší vlády Andreje Babiše (ANO). „Zadlužili jsme vás. A zadlužíme vás i v krajích!“ uvádí montáže z dílny ODS.

„Motto kampaně ANO ve volbách do krajských zastupitelstev. Babišova vláda v dobách prosperity prošustrovala peníze a zadlužila naši zemi. Nedopusťme to i v krajích,“ píše ODS k příspěvkům na sociálních sítích, které jsou namířené proti hnutí ANO. Na Facebooku je přitom na montáži Andrej Babiš, na Instagramu zase bývalá ministryně financí Alena Schillerová (ANO), kterou ODS označuje za „finanční influencerku“. Na fotce nechybí páv, což je známá kauza spojená s tím, že Schillerová měla z peněz MF platit soukromého fotografa, zároveň se jí říkalo „ministryně Instagramu“.

Babišova vláda skutečně Česko výrazně zadlužila v souvislosti s pandemií koronaviru, ekonomové ale zároveň poukazují na to, že vláda Petra Fialy (ODS) dohromady bude mít vyšší deficity státního rozpočtu než obě vlády, v nichž sedělo hnutí ANO. Na příští – nekrizový – rok navrhuje ministerstvo financí znovu deficit ve výši 230 miliard a argumentuje rekordními investicemi. Oproti letošku jde o pokles o 22 miliard, mírně se daří snižovat i poměr státního dluhu vůči HDP. V 2022 činil 42,7 procenta podílu HDP, loni pak 42,4 procenta HDP.

KOMENTÁŘ:

Instagramová verze antikampaně s vyobrazením Aleny Schillerové.
Instagramová verze antikampaně s vyobrazením Aleny Schillerové. Foto: ODS

Babišova vláda nicméně vytvořila souhrnný schodek takřka 813 miliard, což znamená, že v očištění o inflaci hospodařila se souhrnným deficitem o zhruba 70 miliard nižším, než jaký podle všeho vykáže kabinet Fialův, a je tak otázka, zda voliči antikampaň přijmou, byť Národní rozpočtová rada říká, že je třeba sledovat jiné ukazatele, než nominální schodek.

„Z hlediska konsolidace je důležité sledovat celé veřejné finance a to v % HDP, nikoliv pouze výseč, kterou je ‚nominální‘ státní rozpočet. Schodek veřejných financí by se měl letos zlepšit z 3,5 % HDP na 2,3 % HDP s tím, že zákon nutí budoucí vlády postupně srážet strukturální deficit až na 1 % HDP v roce 2028. Pokud bychom se od příštího roku pohybovali strukturálně pod 2 % HDP, pak bych to považoval za rozumné a udržitelné tempo konsolidace,“ uvedl pro Echo24 analytik NRR Daniel Bárta.

Nepřehlédněte:

Koalice Spolu podobnou strategii použila už před červnovými evropskými volbami, kdy využila toho, že si hnutí ANO nezaregistrovalo doménu pro svou kampaň „Česko, pro tebe všecko“. Na web tak koalice umístila upravený banner, kde bylo Česko nahrazeno Ruskem (tedy „Rusko, pro tebe všecko“). Premiér Fiala tehdy argumentoval tím, že nejde o antikampaň, ale o reálné poukázaní na nebezpečí, které politika ANO přináší.

Politologové a odborníci na politickou komunikaci už tehdy upozorňovali, že tento formát negativní kampaně nemusí mít u voličů úspěch, kritiky se koalici Spolu dostalo i od vládních partnerů a kampaň kritizoval i prezident Petr Pavel. Podle něj je stejně nefér a nebezpečná jako výroky předsedy ANO Andreje Babiše podněcující protiukrajinské nálady například během prezidentských voleb v roce 2023. Jedno ani druhé nezlepší politickou kulturu v Česku a nezvýší důvěru občanů v politiky, uvedl tehdy prezident.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články