Vstupenka do světa Lexusu
AUTO
Na konci roku 2023 japonská automobilka Lexus uvedla svůj nový základní model zvaný LBX. Luxusní crossover je postaven na platformě Toyota TNGA-B a je nabízen s pohonem předních, nebo všech kol. Vyzkoušeli jsme čtyřkolku.
Nejmenší crossover se prodává teprve rok a je prvním Lexusem, který lze pořídit i s pohonem předních kol. Je sice spřízněný s Toyotu Yaris Cross, ale vzhledově se výrazně odlišuje nejen v oblasti exteriéru (nepřekvapivě široká nabídka barevných kombinací), ale i vnitřního prostoru. Hlavním cílem designérů v tomto ohledu byl jednoduchý, ale velmi kvalitní interiér. I když automobil patří do nižší třídy, nabízí celou řadu variant čalounění sedadel – od alcantary přes kůži až po různé alternativní materiály. Zajímavostí je například barevné osvětlení nabízející až 50 různých odstínů barev.
Právě v interiéru začneme: testovaná vrcholná výbava Cool má totiž čalounění vyvedené ve vkusné kombinaci kůže a semišového materiálu Ultrasuede, který je příjemný na dotek i pohled. Oceňujeme velmi dobré sedačky s příjemným bočním vedením vpředu, vzadu je to z hlediska místa spíše slabší, což odpovídá automobilu s délkou 4190 mm, stojícímu na rozvoru 2580 mm. S tím souvisí i velikost zavazadlového prostoru, který u testované verze kvůli použití pohonu 4 x 4 E-Four dosáhl jen na hodnotu 317 litrů (předokolka má 402 litrů).
Lexus LBX je nabízen pouze s hybridním ústrojím, jehož základem je zážehový tříválec 1,5 litru, doplněný o elektromotor. Verze s pohonem předních kol ho mají pouze vpředu, verze 4 x 4 E-Four (tedy i případ testovaného vozidla) i vzadu. I přes použití celkem tří motorů je maximální výkon systému 136 koní, což při hmotnosti kolem 1,4 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 9,6 sekundy a maximální rychlost 170 km/h. LBX zkrátka není žádný velký dravec, ostatně je určen do městského provozu, kde zvládne efektivně rekuperovat a využívat jízdu čistě na elektřinu a dostane se kombinovanou spotřebou na hodnotu lehce přes 5 l / 100 km, což je velmi dobrý výsledek.
Pohonné ústrojí využívá k přenosu točivého momentu bezstupňovou převodovku e-CVT, na kterou už jsme si za celou dobu stihli zvyknout. Při plném sešlápnutí pedálu je trochu slyšet okamžitě vytočený motor, ale jinak funguje bez zaváhání a příjemně. Pochvalu si zaslouží dobré odkládací prostory a celkový koncept ovládání, který kromě funkčního displeje dotváří i mechanické ovladače (například pro změnu teploty a podobně).
U malého Lexusu hodně záleží na výbavě a také použité velikosti kol. Osobně bychom doporučovali menší 17palcová kola (klidně v kombinaci s čistě předním pohonem), která celkem jednoduchému podvozku dodávají mnohem plavnější a klidnější pocit, zejména na příčných nerovnostech. Verze s většími koly (jako v případě testovaného vozidla s 18palcovými) se bohužel nevyhnula tvrdým reakcím při přejezdech zejména příčných nerovností. Na druhou stranu na hezkém asfaltu se auto přesným řízením čitelně vodí zatáčkami a v takových situacích podvozek pracuje velmi dobře. V zimních podmínkách jsme vyzkoušeli i čtyřkolku, která pomáhá s trakcí v nízkých rychlostech, ale tam jsou její limity – LBX není vyloženě terénní auto.
Aktuální ceník Lexusu odhaluje celkem pět výbavových stupňů, od základního LBX (2WD, 800 000 Kč) přes střed v podobě výbavy Emotion (2WD; 940 000 Kč, 4 x 4; 1 050 000 Kč) až po vrcholnou Cool (2WD; 1 030 000 Kč, 4 x 4; 1 140 000 Kč). V současné době základní model Lexusu láká na zvýhodnění vybraných modelů až o 160 000 Kč, takže základní LBX vyjde na 699 000 Kč a výbava Elegant Tech na 839 000 Kč.
Nový Lexus LBX je hezké, příjemné auto s dobrým podvozkem a řízením, kterému ale trochu chybí výkon. Komu nevadí pocitově slabší auto a hledá spíš luxus, bude v kvalitním interiéru příjemně překvapen. Celkově by ceny mohly být trochu vstřícnější.
Plusy: hezký interiér, spotřeba, jízdní vlastnosti
Minusy: komfort podvozku, slabší dynamika