Tureckým nezávislým médiím hrozí uzavření kvůli změnám algoritmů Google

GOOGLE A WEBY

Tureckým nezávislým médiím hrozí uzavření kvůli změnám algoritmů Google
Google změnil algoritmus a některým webům začaly problémy. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Několika nezávislým mediálním webům v Turecku hrozí zánik poté, co změny algoritmů Google vedly k dramatickému poklesu návštěvnosti jejich stránek. Informovala o tom agentura Reuters s odkazem na společné prohlášení těchto médií.

Od konce ledna Google upravil svůj algoritmus, což mělo zásadní dopad na to, kolik uživatelů se na dané weby dostane přes služby Google Discover a Google News. Zasažená média, mezi nimi například T24, Medyascope, Diken a BirGün, uvedla, že změny neohrozily pouze jejich čtenost, ale také jejich finanční stabilitu.

„Jako nezávislá média působící v Turecku budeme bránit naše firemní práva, práci našich zaměstnanců i podporu čtenářů, kterou nám Google svým jednáním ukradl. Obrátíme se na všechny dostupné právní platformy,“ uvedla média ve společném prohlášení.

Podle agentury Reuters hodlají podniknout právní kroky nejen na domácí úrovni, ale i před mezinárodními institucemi, včetně tureckého Úřadu pro hospodářskou soutěž.

Google: Nezaměřujeme se na konkrétní weby

Mluvčí společnosti Google, který si přál zůstat v anonymitě, uvedl, že algoritmické úpravy nejsou cílené proti konkrétním webům, ale slouží ke zlepšení vyhledávacího nástroje. „Nikdy bychom nemanipulovali s výsledky vyhledávání, neupravovali naše produkty ani nevynucovali zásady tak, aby zvýhodňovaly či poškozovaly konkrétní názor,“ uvedl mluvčí.

Závislost tureckých nezávislých médií na příjmech z Google je přitom značná, protože soukromé společnosti se obvykle zdráhají na těchto webech inzerovat. Důsledky změn se již začínají projevovat – například zpravodajský web Gazete Duvar ve středu oznámil svůj konec, a to kvůli propadu příjmů způsobenému změnami Google a nepříznivým ekonomickým podmínkám.

Podle žebříčku Světového indexu svobody tisku organizace Reportéři bez hranic se Turecko v roce 2024 umístilo na 158. místě ze 180 zemí. Zpráva uvádí, že přibližně 90 % tureckých médií je pod vlivem vlády, a proto se stále více Turků obrací na nezávislé nebo kritické zpravodajské platformy. Ty jsou však nyní ohroženy nejen politickými tlaky, ale i zásahy technologických gigantů.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články