Zmatky na školách? Jak má fungovat nynější systém testování a karantén
TESTOVÁNÍ NA ŠKOLÁCH
Se změnou v testování přišla i změna postupu na školách v případě pozitivních záchytů. Už by tak nemělo docházet k tomu, že pozitivní záchyt povede k omezování dalších dětí či žáků ve třídách. Podobně jako v minulosti se však začaly objevovat zprávy o nejednotném postupu krajských hygienických stanic. Ministerstvo zdravotnictví však tvrdí, že podobné zprávy nemá. V současnosti by tak po plošném testování měli opouštět školu už pouze pozitivní. Hygieny mají řešit až situaci ve specifických případech.
Pravidla karantén či podmínky testování se po krátkém čase opět změnila, pro děti a žáky na základních a středních školách to však znamená spíše úlevu. Testovat se nyní musí už pouze jednou týdně. Platí pro ně však jiná pravidla ohledně konfirmace testy PCR, která je pro ně povinná. Zároveň by však mělo platit, že současný systém už nepovede ke zbytečným uzávěrám celých tříd či posílání velkého množství dětí do karantén.
Zatímco v posledních týdnech probíhalo testování dvakrát týdně a platily dva různé systémy, jak postupovat při pozitivním záchytu, nyní má zůstávat pouze ten „benevolentnější“. Děti a žáci se testují v pondělí, tedy po dvou víkendových dnech volna. Posílat do karantény by tak krajské hygieny měly pouze žáky s pozitivním testem a ostatní nechat bez omezení.
Jiná situace pak nastává, pokud se pozitivita žáka či dítěte zjistí například v prostředku týdne kvůli testování mimo školu. V takovém případě už o dalším postupu rozhoduje hygienická stanice, která může rozhodnout o dalším testování žáků či karanténách. Podobná situace pak může nastat i pokud škola testuje metodou PCR a výsledky se například dozví až se zpožděním. Podle některých ohlasů na sociálních sítích, ale například i ředitelské asociace je však postup krajských hygien nejednotný.
„Dnes jsme na toto téma jednali s panem ministrem Válkem a na rozdílný přístup krajských hygienických stanic jsme jej upozornili,“ uvedl v úterý pro deník Echo24 předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček s tím, že situace nemá jednoduché řešení. Ministerstvo zdravotnictví však tvrdí, že žádné stížnosti na rozdílný postup na různých školách nezaznamenalo. „Nevím o tom,“ řekl deníku Echo24 mluvčí resortu Ondřej Jakob. Platit by podle něj měl výše popsaný postup.
I podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol na jednání v této otázce došlo. „Dohodli jsme se, že ta pravidla budou pokud možno v rámci daných mantinelů sjednocena,“ řekl deníku Echo24. Informace k momentálně platné situaci má pak ministerstvo ještě shrnout a dodat školám, vzniknout by mělo i určité „informační centrum“ pro ověřování platných pravidel.
Vzhledem k očekávanému vysokému počtu nakažených kvůli vlastnostem varianty omikron se však řeší i tvrdší přístupy k řešení situace na školách. Problém totiž mohou činit taky vysoké počty nakažených pedagogů či zaměstnanců škol. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) tak chce ve středu předložit vládě návrh zákona, který by ředitelům umožnil v případě velkého počtu nakažených učitelů vyhlásit mimořádné ředitelské volno či distanční výuku v délce až deseti dnů.
Zákon by podle něj mohla Sněmovna projednat příští týden zrychleně, aby mohl co nejdříve platit. Při výuce na dálku i mimořádném ředitelském volnu by podle návrhu rodiče dětí do deseti let měli mít nárok na ošetřovné. Zatím podle Gazdíka může o uzavření školy rozhodnout hygienická stanice při velkém počtu nakažených žáků. Nesleduje se ale už tolik nemocnost pedagogů. Nyní by podle ministra měl tuto pravomoc sám ředitel.
Speciální opatření o testování žáků a zaměstnanců škol se týká konkrétně přípravných tříd základní školy nebo přípravného stupně speciální školy, základních škol a denní formy vzdělávání na konzervatořích a středních školách. První dva týdny v lednu se v nich nastavilo testování dvakrát týdně, od 17. ledna se omezilo na pondělky. Naopak v mateřských školách se v současnosti děti netestují, pracovníci školek se naopak musí testovat jako zaměstnanci dvakrát týdně.