Je mu 60 a stále se líbí. Malé auto s velkým charismatem se stalo ikonou
Mini slaví kulatiny
Čím je pro Němce Volkswagen Brouk a pro Italy legendární Fiat „pětistovka“, tím je pro britské motoristy Mini. Malé auto s velkým charismatem se veřejnosti představilo před 60 lety, 26. srpna 1959, a během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie podobně jako třeba londýnské dvoupatrové autobusy a červené telefonní budky.
Impulzem pro vznik úsporného minivozu se stala vysoká cena benzínu způsobená Suezskou krizí v roce 1956. Vůz navrhl Alec Issigonis, který mu dal do vínku moderní koncepci s motorem uloženým vpředu napříč a hnanou přední nápravou. Kola umístěná až do rohů karoserie zajišťovala cestujícím dostatek místa a vozu propůjčovala překvapivě dobré jízdní vlastnosti.
Vůz začala vyrábět společnost British Motor Corporation pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak veleúspěšné Mini stalo samostatnou značkou. Kromě dvoudveřového sedanu se automobil vyráběl i jako kombi, dodávka a pickup.
Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz, byť s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.