Hvězda Mission: Impossible zve do kina na moderní verzi slečny Julie

Divadelní adaptace

Hvězda Mission: Impossible zve do kina na moderní verzi slečny JulieNOVÉ
Slečna julie Foto:

Foto: National Theatre Live

1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Nová, už 10. sezóna cyklu přenosů britského divadla do světových kin začíná stylově – pohlednou a dynamickou moderní adaptací Strindbergovy klasiky Slečna Julie. Současná Julie žije v Londýně, v luxusním bytě svých rodičů a právě slaví narozeniny. Divoká noc se ovšem brzy zvrhne v osudové ráno, když ztracená a osamělá dívka naváže vztah s řidičem svého otce. Mladá dramatička Polly Stenham přepsala Strindbergovo dílo z moderního, feministického pohledu, režie se chopila odbornice na dramata nešťastných žen Carrie Cracknell (Médeia, Temně modré moře) a titulní roli dostala Vanessa Kirby, jež se rolí tápající party girl (princezny Margaret) proslavila v seriálu The Crown.

Přímý přenos z jeviště NT Lyttelton začíná ve čtvrtek 6. září v 19.45 v pražském kině Aero. Představení, které vás smete, běží 90 minut bez přestávky.

Klasika v ženské úpravě

„Nadchla mě představa vzít klasiku z divadelního kanonu, kterou napsal muž, a dát jí jiný rámec, přesměrovat ji k ženským postavám. Chápu to skoro jako politický čin,” vysvětlila 32letá dramatička Polly Stenham, proč přijala nabídku zmodernizovat pro britské Národní divadlo slavné drama Slečna Julie.

Zatímco August Strindberg, který se netajil svými misogynními názory, stál v příběhu na straně sluhy Jeana, Stenham našla víc pochopení pro titulní hrdinku. „Julie je moderní holka. Pije, bere drogy, souloží, je docela divoká. Ale původní hra je k ní dost krutá. Já jsem chtěla vykreslit, jak by se podobná holka z vyšší společenské třídy chovala dneska, kdy už je všechno dovolené. Přesto žijeme v misogynní kultuře, čímž se do jejích činů dostává i víc studu,” popisovala Stenham v pořadu rádia BBC 4 Woman’s Hour.

Její modernizace zahrnuje také změnu barvy pleti postav služebných, Jeana a Kristiny, on má nyní africké kořeny, ona pochází z Brazílie. „To víc odpovídá dnešnímu stavu Londýna. Rasové problémy souvisí s těmi třídními a s ekonomickou migrací, tak to v multikulturním světě chodí,” podotýká dramatička. I proto režisérce Carrie Cracknell nevadilo v podstatě domácí drama inscenovat ve velkém sále Lyttelton, kam se vejde skoro tisícovka diváků.

„To drama může být malé, ale má velký dopad. Polly nevypráví jen o sexuálním chování jednotlivců, ale i o neoliberalismu, feminismu, rase a třídě. Představení tak začíná obrovskou rave party a končí intimní scénou osamělé ženy v kuchyni,” uvedla režisérka pro Woman’s Hour, jak se s prostorem vyrovnala. Se scénou jí jako obvykle pomohl talentovaný Tom Scutt, jehož práci už NT Live ukázala v přenosech Médeia, Temně modré moře a Nebezpečné známosti.

Princezna ze zlaté klece

Médeiu a Temně modré moře režírovala také Carrie Cracknell, která se na tragédie city zmítaných žen zaměřuje. „Na Julii se mi líbila fascinující kombinace pochybného lidského chování, sexuální politiky, feminity,“ vypočítává Cracknell. Do hlavní role vybrala Vanessu Kirby, divákům NT Live známou díky Tramvaji do stanice Touha. Třicetiletá Londýňanka, jež se v létě objevila v kinech v akčním hitu Mission: Impossible – Fallout, se v rolích zranitelných nesamostatných bohatých dívek milujících zábavu a žijících ve zlaté kleci zdokonalila díky populárnímu seriálu The Crown, v němž si zahrála mladší sestru britské královny, princeznu Margaret (a získala za to cenu BAFTA a nominaci na cenu Emmy). Jejími partnery v Julii se stali Eric Kofi Abrefa a Thalissa Teixeira.

„Strinbergova klasika, v rukou Polly Stenham a Carrie Cracknell updatovaná a obohacená, je hra, která vyvolává protichůdné reakce. Dokáže potěšit, rozrušit i rozčílit zároveň. … Režie Cracknellové je ohromující v detailech, například v tom, jak opakovaně racionalizuje a poté ničí fantazii Julie a Jeana o společném útěku, nebo v tom, jak zachází s Juliiným ptáčkem v kleci. … Adaptace Stenhamové je brilantně chytrá. Jde o neuvěřitelně konfliktní, iritující, provokativní dílo. Což neznamená, že by nebylo skvělé,” píše Tim Bano z The Stage.

JULIE | přímý přenos |6. září 2018 | 19.45 Kino Aero (Praha)

DALŠÍ PROGRAM DIVADLA V KINĚ V ČR:

Simon Stephens: Podivný případ se psem
záznam

● Kino Radotín (Praha) – 23. 9. 2018
● Kino Dlabačov (Praha) – 26. 9. 2018
● Univerzitní kino Scala (Brno) – 25. 10. 2018
● Bio Central (Hradec Králové) – 12. 12. 2018

William Shakespeare: Král Lear
přímý přenos
● Kino Aero (Praha), Bio Oko (Praha), Univerzitní kino Scala (Brno), Bio Central (Hradec Králové) –
27. 9. 2018

William Shakespeare: Hamlet, záznam

● Kino Světozor (Praha) – 18. 10. 2018
● Kino Sféra (Turnov) – 15. 12. 2018

Nick Dear: Frankenstein, záznam

● Kino Aero (Praha), Kino Počátky – 23. 10. 2018
● Bio Central (Hradec Králové) – 25. 10. 2018
● Kino Světozor (Praha) – 29. 10. 2018
● Kino Dlabačov (Praha) – 13. 11. 2018
● Kino Radotín (Praha) – 24. 11. 2018
● Univerzitní kino Scala (Brno) – 29. 11. 2018
● Kino Kopřivnice – 26. 12. 2018

Alan Bennett: Šílenství krále Jiřího, přímý přenos

● Bio Oko (Praha), Bio Central (Hradec Králové) – 20. 11. 2018
William Shakespeare: Antonius a Kleopatra
přímý přenos
● Kino Aero (Praha) – 6. 12. 2018
Tennessee Williams: Kočka na rozpálené plechové střeše
záznam

● Kino Sféra (Turnov) – 20. 1. 2019
● Kino Radotín (Praha) – 23. 2. 2019

David Hare: Já neutíkám, přímý přenos

● Kino Aero (Praha) – 31. 1. 2019

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články