„Evropu vedou do záhuby. Už neřežou jen větev, ale celý strom“

PROTI TRADIČNÍM AUTŮM

„Evropu vedou do záhuby. Už neřežou jen větev, ale celý strom“
"Pro Evropu je to jednoznačně cesta do záhuby, myslím, že tenhle Timmermansův Fit for 55 bude ještě rozmělněný. Ještě bude jednat rada ministrů, budou další jednání. V dnešním světě nedostatku elektřiny i plynu by to bylo holé šílenství. To už není podříznutí si jedné větve, ale kácení stromu. Bylo by to odsouhlasení konce Evropy," říká Pavel Juříček. Foto: Jan Zatorsky
3
Týdeník

Daniel Kaiser

Minulý týden Evropský parlament potvrdil návrh viceprezidenta Evropské komise Franse Timmermanse, aby se na území EU od roku 2035 zakázaly prodej a registrace nových vozů se spalovacím motorem. Zákaz se má týkat osobních a lehkých užitkových aut. Souběžně se vyjednávají parametry nové normy Euro-7, která určuje, kolik mohou auta emitovat různých škodlivých plynů a částic. Pokud budou parametry nastaveny drasticky, hrozí klasickým autům konec ještě dřív.

O tom, co by to znamenalo pro českou ekonomiku, pro automobilový průmysl a pro jeho dodavatele, jsme hovořili s majitelem Brano Group Pavlem Juříčkem. Brano je největším tuzemským dodavatelem autodílů. Orientuje se na zámkové systémy, avšak vyrábí i pedály do aut, techniku na posun sedaček nebo tlumiče.

Může komisař Frans Timmermans se svými nápady způsobit útlum automobilové dopravy v Evropě?

Může utlumit výrobu v Evropě a může to vést k tomu, že automobilky se přestěhují do Číny, Spojených států, do Mexika, Jižní Ameriky a podobně. Pokud tedy v Unii nezačne vládnout rozum, pokud se nezačneme obracet na techniky, technologie, na odborníky, kteří chápou, co je fyzikálně možné. Mně to připadá, asi jako když víte, že lidské tělo je schopné skočit 2 metry 40 centimetrů do výšky a že atlet se k tomu dopracovává dlouholetým tréninkem, ale najednou někdo přijde a řekne mu: Kdepak, odteď bude lidské tělo skákat 3,5 metru.

A co je v plánech Evropské komise technologicky ten metr navíc?

Vynucená elektromobilita, představa, že dodávky elektřiny nám zajistí OZE já jim neříkám obnovitelné, ale občasné zdroje energie. Ony ani nejsou až tak obnovitelné, kobalt a lithium, vanad a nikl se musejí někde nakopat a pak zpracovat, což je technologicky a energeticky strašně náročné. A když je něco strašně náročné energeticky, je to zpravidla i neekologické. A pak nemůže Evropa ve světové konkurenci obstát. Na světě se vyrobí mezi 70 a 75 miliony osobních vozů, přičemž podíl Evropy se neustále zmenšuje. Dnes je na méně než 25 procentech.

Kam až může podíl Evropy spadnout?

Po těchto návrzích klidně až na nulu.

Nicméně elektroauta oni v Evropě vyrábět chtějí.

Samozřejmě že chtějí. Ale elektroauto není jenom montáž, ale i baterie a řada dalších prvků. A jestliže se stáváte nekonkurenční nejen v materiálové základně, ale i v elektronické základně a v chemické základně… Chemická základna je tvořena ropou, jenže ropa je dnes v Evropě už 124 dolarů za barel a chemičky pak ještě musejí ropu zpracovat. Prostě klidně se může stát, že významné komponenty do elektroaut se budou vyrábět někde úplně jinde než v Evropě. Uvědomme si, že zásoby lithia a kobaltu z velké části drží Čína.

Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.