Aktuální SUV od Mazdy známé jako CX-5. Co nabízí?

Aktuální SUV od Mazdy známé jako CX-5. Co nabízí?
Atmosférický motor ze staré školy je docela příjemný, jeho nadšení trochu krotí automat a emisní normy. Foto: Mazda
11
Ekonomika

Mazda se obecně vydává trochu jinou cestou než většina výrobců. Namísto přeplňování nabízí atmosférické zážehové motory a ignoruje dotykové displeje. Co nabízí aktuální SUV známé jako CX-5?

Celý název testovacího vozu zní Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT. Ve skutečnosti kombinace čísel a písmen skrývá kromě výrobce označení modelu (CX-5, tedy kompaktní SUV), benzinový atmosférický motor o objemu 2,5 litru, pohon všech kol a automatickou převodovku. A právě to jsou atributy, pro které chodí v případě CX-5 zákazníci do showroomů nejčastěji. Vznětovou verzi skoro nikdo nechce a automat tvoří až 70 % prodejů proti manuální převodovce.

Zkoušíme tedy nejprodávanější verzi Mazdy CX-5, navíc po nedávném faceliftu. Úpravy vzhledu jsou decentní a nenápadné – zmiňme širší masku chladiče, upravené nárazníky a přepracovanou grafiku světlometů. Novinkou jsou i přeskládané výbavové stupně včetně nového, zvaného Newground. Má outdoorovější charakter, poznáte ho podle netypického laku Zircon Sand, 19palcových černých kol a limetkových akcentů v masce a interiéru.

Největší změnou v oblasti vnitřního prostoru je multimediální systém s obrazovkou o úhlopříčce 10,25 palce, která trčí z palubní desky. Esteticky vadí rozhodně méně než zmíněné limetkové akcenty výbavy kolem výdechů topení a na sedadlech, navíc není dotyková. To má několik výhod – logický otočný ovladač, rychlost reakcí a fakt, že vás jeho ovládání tolik neruší. Nemusíte totiž za jízdy šmátrat po displeji (což byste stejně dělat neměli). Pro ovládání klimatizace zůstává samostatná lišta a tlačítky se ovládají i různé další funkce včetně moderních asistentů, to je velmi šťastná volba.

Přepracovaná sedadla mají vyhovět širšímu spektru postav, ale ve finále je běžné europostavy příliš neocení. Už po hodině za volantem bylo cítit nepohodlí, při delších vzdálenostech to bylo ještě horší. Chybí jim boční vedení a jsou docela tvrdá. Zato volant je příjemný, má normální, logicky uspořádaná mechanická tlačítka a skvělý tvar. Dobrý je i výhled a přehled o dění kolem vozu. Odkládací prostory hodnotíme průměrně – nechybějí držáky na pití ani objemné schránky ve dveřích apod. Interiér výbavy Newground je prý odolnější proti špíně a má například snadno omyvatelnou podlahu zavazadlového prostoru. To jsme nevyzkoušeli, zato víme, že s objemem 506 až 1620 litrů se v pohodě přepravíte za dobrodružstvím, výhodou je nízká nákladová hrana i pravidelný tvar (a téměř rovná podlaha při sklopení sedadel v poměru 40 : 20 : 40).

Pod kapotou pracuje nejvýkonnější verze atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru, který nabízí 194 koní a 258 Nm točivého momentu (kromě toho je v nabídce i slabší dvoulitr o výkonu 165 k a vznětový motor 2,2 litru o výkonu 150 nebo 184 k). Nejsilnější benzinový motor zvládne rozjet vůz o hmotnosti 1,7 tuny na 100 km/h za 9,3 s a umí i 195 km/h. V praxi to není žádný dravec, k výkonu potřebuje otáčky, při nichž je uvnitř trochu hlučnější. Lepší je klidná jízda, kdy i spotřeba klesá k hranici 7,5 l na 100 km. Automatická převodovka není zrovna z nejrychlejších, ale při pohodovém ježdění je snesitelná. Připojitelnému pohonu všech kol nově pomáhá režim off-road, ostatní jízdní režimy nám připadaly trochu zbytečné.

Atmosférický motor ze staré školy je docela příjemný, jeho nadšení trochu krotí automat a emisní normy. Takže je ve finále spíš jen hlučný, jako celý vůz při jízdě vyššími rychlostmi. Pochvalu zaslouží velmi přesné a citlivé řízení, ale hlavně podvozek. Ten umí být i při použití zbytečných 19palcových kol velmi komfortní, a to i na rozbitých cestách.

V tomto světle je stárnoucí CX-5 vlastně pořád fajn auto – je z něj cítit japonská preciznost, k jízdě nepotřebuje přeplňování, není žravé a ve finále minimálně zepředu vypadá k světu. A nestojí nesmysl – základní verzi s pohonem předních kol a dvoulitrem lze pořídit za 730 600 Kč, edice Newground s pohonem všech kol a objemem motoru 2,5 litru se vejde do milionu.

Plusy: Jízdní vlastnosti, atmosférický motor, infotainment.

Minusy: Přední sedadla, chabější reakce automatu, pocitová dynamika.