Kellner, Jágr, Nedvěd. Nové reklamy na bitcoiny zneužívají známá jména

INTERNETOVÉ PODVODY

Kellner, Jágr, Nedvěd. Nové reklamy na bitcoiny zneužívají známá jména
Takto vypadá jedna z mnoha podvodných reklam. Foto: Screenshot / Echo24
Domov

V reakci na dynamický vývoj okolo bitcoinu se ve velkém množí i podvodné reklamy, které lákají na investici do kryptoměn. Zároveň zneužívají jména známých Čechů, nejčastěji majoritního akcionáře skupiny PPF Petra Kelnera, některé variace falešných inzercí sáhly také po ekonomech i sportovcích, jako jsou Jaromír Jágr nebo Pavel Nedvěd. Podvodníci jsou navíc velmi dobře organizovaní a nelze je jen tak dopadnout, blokování podvodných odkazů je jen dočasným řešením. O této problematice jsme psali již zde a v Týdeníku Echo.

Podvodníci se většinou zaměřují na populární české weby a zpravodajské servery, kde skrze reklamního dodavatele vyvěšují vlastní reklamní bannery. Ty uživatele přesměrují na podezřelou stránku, která se je snaží přesvědčit o výhodnosti investice do kryptoměn. Často se také odvolávají na známé české tváře, které si údajně pochvalují zaručené pohádkové výdělky z pohodlí domova. Některé stránky se snaží nalomené zájemce uklidnit i fiktivními příběhy "normálních lidí", kteří kvůli pandemii údajně přišli o příjmy a investicí do bitcoinů si nyní žijí bezproblémový život, krizi navzdory.

Obdobně fungují i podvodné příspěvky na Facebooku. Ty navíc ale bez vědomí uživatele sdílí příspěvek dál a označují do nich náhodné lidí ze seznamu přátel, čímž se zvětšuje jejich dosah. V jádru ale zůstává princip stejný - rovněž odkazují na falešné stránky, snaží se přesvědčit uživatele, aby se zaregistrovali do systému a investovali své peníze do bitcoinů.

„Falešné reklamy jsou mnohem propracovanější, než se na první pohled může zdát. Scamy se objevují i na celé řadě míst najednou, obvykle za nimi stojí dobře organizovaná skupina lidí, která se kvůli krytí proxy a použití dalších nástrojů dá jen velmi těžko vystopovat,“ říká ve videu skupiny PPF Petr Nutil, odborník na dezinformace a bezpečnost na internetu. Právě nevystopovatelnost a nepostihnutelnost internetových podvodníků je jeden z důvodů, proč se tyto falešné reklamy opakovaně objevují na internetu.

Podle něj je třeba tyto podvodné obsahy evidovat, zaznamenávat adresy jednotlivých reklam a webů a monitorovat jednotlivé účty a jejich stav. Konkrétní odkazy by se měly nahlašovat technické podpoře Googlu, Facebooku a dalších sociálních sítí. Pakliže jde o reklamu, která se objevila na webu, je na místě informovat provozovatele, aby ji mohl zablokovat. I pro ně ovšem jde o dočasné řešení, jelikož nemají plnohodnotný vliv na to, které reklamy se jim zobrazují na stránkách. Poskytovatel inzerce může na žádost klienta daný odkaz odstranit ze systému, podvodníkům ale stačí si zaregistrovat novou doménu a do ní "přelít" nachystanou podvodnou stránku.

"Pokud scam zneužívá vaši osobu nebo firmu, upozorněte na to své okolí, dejte lidem vědět, že se scamem nemáte nic společného a varujte všechny před jeho nástrahami, alespoň statusem na sociálních sítích," dodává Nutil. Na místě je také spolupráce s IT specialisty, kteří mají k dispozici lepší nástroje na boj s podvodníky, či informační kampaň, případně se nabízí adekvátní právní kroky.

Ředitel komunikace skupiny PPF Radim Ochvat upozornil na Twitteru také na podvodné e-maily. Před dvěma týdny to byla legrace, ale teď mi píše nejbohatší člověk světa. Dávejte pozor: bitcoin-code@chello.at," napsal Ochvat.

Přestože se tento typ podvodů objevuje na internetu už velmi dlouho, v posledních letech nabral na četnosti. Nejde jen o problém pro uživatele a zneužité osobnosti či firmy, ale také pro média. Těmto nekonečným internetovým scamům jsme se obšírně věnovali v Týdeníku Echo a v tomto článku.