Nejlepší ženské filmy všech dob. Snímek Věry Chytilové se dostal do první desítky
Filmová nová vlna
Jeden z ceněných snímků československé nové vlny, Sedmikrásky, i po více než padesáti letech rezonuje na domácí i zahraniční filmové scéně. Britská BBC sestavila žebříček sta nejlepších filmů natočených ženami, v němž oceňované dílo režisérky Věry Chytilové skončilo na šestém místě. Na pomyslné špici se pak umístil snímek Piano novozélandské režisérky Jane Campionové.
Kulturní redakce BBC oslovila 368 filmových expertů napříč kritiky, novináři, akademiky či řediteli festivalů pocházejících z více než osmdesáti zemí světa. Porota, která měla být podle požadavků genderově vyvážená, měla následně uvést svých deset nejoblíbenějších filmů žen režisérek.
Na základě jejich výběru dala následně BBC dohromady přehled stovky filmů, přičemž tím nejstarším byl film Shoes tvůrkyně Lois Weberové z roku 1916. Většina snímků však byla natočena v devadesátých letech či později a i přesto, že na seznamu nejčastěji konfigurovala kinematografie americká, francouzská, britská či německá, umístily se i filmy například z Íránu, Tuniska či Ukrajiny.
Žebříček 10 nejlepších vybraných snímků
9. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
8. Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
7. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008)
6. Daisies (Věra Chytilová, 1966)
5. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)
4. Beau Travail (Claire Denis, 1999)
3. Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)
2. Cléo from 5 to 7 (Agnès Varda, 1962)
1. The Piano (Jane Campion, 1993)
Nejlepšího ohodnocení se dočkal film Piano z roku 1993 v režii Jane Campionové v hlavních rolích s Holly Hunterovou, Samem Neilem a Harveyim Keitelem., který na první místo do desítky svých nejoblíbenějších zařadilo přes deset procent kritiků. Československé Sedmikrásky se pak umístily na úctihodném šestém místě.
Věra Chytilová natočila svou bizarní satirickou grotesku v roce 1966 ve spolupráci se scenáristkou a výtvarnicí Ester Krumbachovou a s kameramanem Jaroslavem Kučerou. Titulními „sedmikráskami“ jsou dvě dívky Marie (v podání nehereček), jež se rozhodnou být vzhledem ke zkaženosti světa také zkažené, a podle toho se začnou chovat. Svého času se staly (spolu s Němcovým snímkem O slavnosti a hostech) předmětem interpelace poslance Jaroslava Pružince v Národním shromáždění (květen 1967), stěžujícího si na to, co se natáčí za „dělnické peníze“.