Bakalova Economia podpoří více než pěti miliony maďarský nezávislý portál

PODPORA NEZÁVISLÉ ŽURNALISTIKY

Bakalova Economia podpoří více než pěti miliony maďarský nezávislý portál
Podnikatel a majitel vydavatelství Economia Zdeněk Bakala s manželkou Foto: BM management
Ekonomika

Echo24

Vydavatelství Economia, které patří podnikateli Zdeňku Bakalovi, se rozhodlo podpořit nezávislou žurnalistiku v Maďarsku. Přispěje totiž částkou přesahující 5,5 milionu korun na rozvoj projektu někdejších novinářů jednoho z nejčtenějších maďarských portálů Index, kteří se rozhodli založit nezávislé on-line médium Telex. Jedná se o zřejmě největší příspěvek ze strany podnikatele v rámci V4.

Zhruba 80 novinářů Indexu, který byl jedním z mála maďarských médií kritických vůči premiérovi Viktoru Orbánovi, se v červenci rozhodlo opustit redakci na protest proti propuštění šéfredaktora Szabolcse Dulla novým majitelem. Dull předtím varoval před „vnějšími vlivy“, kvůli nimž serveru podle něj hrozí ztráta nezávislosti.

Tito novináři se začátkem září rozhodli představit vlastní portál, o kterém hovoří jako o nezávislém, zajímavém, rozmanitém, zábavném a nestranickém. Šéfredaktorkou se stala Veronika Munková, jež v Indexu dělala Dullovi zástupkyni. Jen pár hodin poté, co oznámili vznik serveru telex.hu, už se ohlásilo zhruba 6000 sympatizantů s peněžním příspěvkem.

„Management mediálního domu Economia i jeho vlastník Zdeněk Bakala jsou přesvědčeni, že pojistkou svobody médií a demokracie v Česku je ochota držet pospolu s přáteli v našem regionu. Pokud chceme rozvíjet naše mladé demokracie, musíme stát při sobě,“ uvedla v tiskovém prohlášení Šárka Samková, šéfka komunikace skupiny BMM, pod kterou vydavatelství Economia spadá.

Šéfka představenstva Economie Zuzana Řezníčková uvedla, že všichni ve vydavatelství sledují zhoršenou situaci v Maďarsku. „Náš vlastník i my všichni z Economie s narůstajícím znepokojením sledujeme ohroženou svobodu projevu a médií v Maďarsku a poslední měsíce i situaci okolo maďarského portálu Index,“ řekla Řezníčková. Odchod většiny redakce předznamenal podle mluvčí Samkové úpadek dříve respektovaného a vlivného média z tenčící se skupiny maďarských sdělovacích prostředků nezávislých na vládě strany Fidesz.

„Vedeni solidaritou s maďarskými kolegy, se vlastník a management Economie rozhodli přispět darem ve výši 200.000 euro, tedy přes 5,5 milionu Kč, na rozjezd tohoto nového projektu,“ uvedla Samková s tím, že obě média nyní ladí detaily podpory a také hledají prostor pro další možnou spolupráci.

„Jedinou podmínkou, se kterou je tento dar spojen, je závazek Telexu poskytovat profesionální, svobodnou žurnalistiku. Z komunikace s klíčovým týmem Telexu jsme přesvědčeni, že právě k tomu je redakce nového maďarského média silně odhodlána,“ předsedkyně představenstva Řezníčková.

Obecné podmínky redakce Telexu uvádějí, že podporovatelé budou dostávat informace o tom, na co jsou jejich příspěvky používány. Novináři si ovšem vymiňují, že výměnou za finanční pomoc nebudou mít přispěvatelé žádné právo mluvit do zveřejňovaného obsahu ani chodu redakce, citoval web Azonnali.hu bývalého ekonomického redaktora Indexu Miklóse Jeneie.