Úspěšní v krizi gastronomie: Co pomohlo k přežití malých podniků během pandemie?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Úspěšní v krizi gastronomie: Co pomohlo k přežití malých podniků během pandemie? 1
INZERCE

Jakub Janíček

Už druhým rokem naše každodenní životy doprovází koronavirová pandemie. A zatímco během léta se pro většinu lidí vše začalo pomalu vracet do normálu, podnikatelé působící v oblasti gastronomie se děsí dalšího kola státem nařízeného zavírání podniků, které by pro ně mohlo být osudné.

Přesto se v průběhu posledních dvou let vynořila řada restaurací či kaváren, které navzdory krizi prosperují. Co stojí za jejich úspěchem v době, která klasické gastronomii rozhodně nepřeje? A jak se jejich strategií můžete inspirovat i vy?

Rychlá reakce, aneb kdo rozváží, ten jede

To, co oddělilo úspěšné od těch, kteří již začátkem pandemie vyhlásili bankrot, je především rychlá reakce. Restaurace a další podniky, které včas zareagovaly nabídkou rozvozu, patří dnes k těm, které opět začínají prosperovat.

A pozor, občas se jednalo o rozvozy vskutku kuriózní – jeden z brněnských barů například přišel s nabídkou rozvozu míchaných alkoholických drinků.

Připraveným přálo štěstí

Dalším znakem úspěšných přeživších náhlého zavření gastronomických podniků byla schopnost se přizpůsobit, ať už to znamenalo vytvoření výdejního okénka či zřízení venkovní zahrádky.

Bohužel v tomto bodě byly v nesporné výhodě ty podniky, které podobné prvky měly už dříve, případně měly ideální podmínky pro jejich vytvoření. Například taková kavárna v uzavřeném obchodním centru to mohla mít o něco složitější, než hospůdka se spoustou místa k vytvoření venkovního posezení.

Kdo investuje, ten sklízí úspěch

Navzdory nejisté době se řada úspěšných podniků nebála trochu zariskovat a využít období vládních opatření k rekonstrukci, aby mohly své zákazníky hned začátkem léta vítat v novém kabátku. Vyplatila se také investice do nového vybavení, jako je stroj na točenou zmrzlinu.

Nejenže nabízí hygieničtější variantu servírování oproti té kopečkové, ale také se podle průzkumů mezi zákazníky těší čím dál větší popularitě. Navíc může být v provozu i v případě návratu k přísnějším opatřením. Další chytrou investicí byl například stroj na balená jídla s sebou, který najde využití i v době postkovidové.

Sociální sítě, aneb držte krok s dobou

Není žádným tajemstvím, že reklama se už pár let přesouvá z tradičních inzerčních prostor jako televize či rádio právě na internet, a to především na sociální sítě. Mezi starší generací vede Facebook, mileniálové nedají dopustit na Instagram a mezi středoškoláky právě letí relativně nová sociální síť TikTok.

Podniky, které si byly tohoto trendu vědomy a včas využily nově vzniklou situaci k vytvoření sociálních sítí, tak nakonec vše zvládly mnohem lépe než jejich konzervativnější konkurenti.

Sociální sítě nabízí skvělý nástroj nejen k bezplatné komunikaci se zákazníky, ale také se na nich dá s trochou snahy a času vytvořit určitá komunita věrných fanoušků, kteří neváhají pomoci oblíbenému podniku v nouzi a podpořit ho třeba právě koupí kávy z výdejního okénka.