Vědci doporučují chodit 7 až 10 tisíc kroků denně

DELŠÍ ŽIVOT

Vědci doporučují chodit 7 až 10 tisíc kroků denně
Nová studie ukazuje, že k delšímu životu je potřeba ujít 7 000 kroků denně. Foto: Shutterstock
3
Svět

Echo24

Lidé, kteří více chodí, déle žijí. Vědci z několika amerických univerzit zjistili, že účastníci studie, kteří ušli denně mezi 7 000 a 10 000 kroky, měli šanci na delší život. V minulosti propagovaných 10 000 kroků denně je podle studie hranice toho, co je nejlepší. Studie byla publikovaná v prestižním medicínském časopise JAMA Network Open.

Ujít víc jak 9 999 kroků nemělo lepší účinek na délku života účastníků. Vědci se zabývali také rychlostí lidské chůze a vlivu na lidské zdraví. „Vyšší rychlost chůze je spojena s nižším rizikem úmrtí,“ konstatuje se ve studii.

Podle studie ale nezáleží na tom, zda účastník ušel 7 000 až 9 999 kroků v kratším, fyzicky náročnějším časovém úseku, nebo zda kroky ušel za celý den. Vědkyně z Bostonské univerzity Nicole Spartanová říká, že i krátká večerní procházka je lepší, než nedělat nic. „Je důležité, abychom lidem, kteří se skoro nehýbou, ukázali dosažitelné cíle,“ řekla Spartanová v rozhovoru pro South China Morning Post.

Na ose x je vyobrazen počet kroků, které lidé ušli za jeden den na stupnici od 0 do 20 000 kroků. Na ose y je vyobrazen poměr rizika smrti od 0 do 10. Poměr rizika je v normě na hodnotě 1. Na křivce je vidět, jak je riziko úmrtí nad hodnotou jedna, když lidé chodili méně než 5 800 kroků denně. Podle křivky je riziko nejnižší okolo 10 000, a následně se riziko zase zvyšuje, ale nepřekračuje hodnotu rizika 1.
Na ose x je vyobrazen počet kroků, které lidé ušli za jeden den na stupnici od 0 do 20 000 kroků. Na ose y je vyobrazen poměr rizika smrti od 0 do 10. Poměr rizika je v normě na hodnotě 1. Na křivce je vidět, jak je riziko úmrtí nad hodnotou jedna, když lidé chodili méně než 5 800 kroků denně. Podle křivky je riziko nejnižší okolo 10 000, a následně se riziko zase zvyšuje, ale nepřekračuje hodnotu rizika 1. Foto: Amanda E. Paluch, Kelley Pettee Gabriel, Janet E. Fulton

Graf ve studii ukazuje, že když lidé ušli za den více jak 5 800 kroků, snížili si riziko úmrtí.

Tabulka rozděluje účastníky studie do třech kategorií, na ty kteří chodili méně jak 7 000 kroků denně, na ty kteří chodili mezi 7 000 a 9 999 kroky denně a na účastníky, kteří chodili přes 10 000 kroků denně.
Tabulka rozděluje účastníky studie do třech kategorií, na ty kteří chodili méně jak 7 000 kroků denně, na ty kteří chodili mezi 7 000 a 9 999 kroky denně a na účastníky, kteří chodili přes 10 000 kroků denně. Foto: Amanda E. Paluch, Kelley Pettee Gabriel, Janet E. Fulton

V tabulka ukazuje, že nejméně lidí zemřelo ve skupině účastníků, kteří chodili mezi 7 000 a 9 999 kroky denně.

Amanda Paluchová, vyučující na univerzitě v Massachusetts Amherst, ponouká lidi k vytvoření dosažitelných cílům. „Pokud ujdete 4 000 kroků denně, zkuste se dostat na 5 000. Pokud ujdete 5 000, snažte se dostat na 6 000,“ říká Paluchová. „Najděte si jednoduché způsoby, jak do svého života zařadit více kroků,“ uvedla Pauchová pro South China Morning Post.