Festival německého divadla v Praze zahájí Orlando

DIVADELNÍ FESTIVAL

Festival německého divadla v Praze zahájí Orlando
Německý divadelní festival, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Panorama

Echo24

Pražský divadelní festival německého jazyka letos pozve diváky i do kina. Uvede několik filmových zpracování divadelních her. S klasickými inscenacemi přijedou soubory z Hannoveru, Hamburku, Kolína nad Rýnem, Vídně či Berlína. Festival, který představuje divadla z německojazyčných zemí, zahájí 15. listopadu inscenace Orlando ze Staatstheater Hannover.

„Nebyla samozřejmost získat německojazyčná divadla. Dlouho nebylo jasné, jestli okolnosti dovolí, aby k hostování v klasické podobě došlo. Nakonec všechna divadla spolupracovala tak, že jsme se až lekli, zda budeme na všechny původně pozvané soubory mít peníze. Naštěstí to vyšlo dobře,“ řekla ve čtvrtek novinářům s odkazem na opět sílící pandemii emeritní ředitelka festivalu Jitka Jílková, která vedení během uplynulého roku předala řediteli Divadla Na zábradlí Petru Štědroňovi. Jílková se dále věnuje dramaturgii festivalu.

První dva večery festivalu budou patřit inscenaci Orlando v režii britské režisérky Lily Sykesové. Román Virginie Woolfové o nestárnoucím šlechtici, který prochází staletími a stává se básníkem, princeznou, milenkou, umělkyní na volné noze a ve 20. století svobodnou matkou, se považuje za mistrovské dílo literární moderny. V hlavní roli inscenace se představí německá herečka Corinna Harfouchová.

Festival se pravidelně podílí na vzniku některého česko-německého divadelního projektu. Letos je to spolupráce s pražským Divadlem Na zábradlí na inscenaci českého provedení textu Petera Handkeho Zdeněk Adamec – Jedna scéna v režii Dušana Davida Pařízka. Handke napsal hru o mladém muži, který se v březnu 2003 upálil u Národního muzea v Praze na protest proti špatnému stavu společnosti.

Kromě kamenných divadel mohou jít diváci letos za divadlem i do kina. Pořadatelé přivezou třeba zpracování dramatického textu Ewalda Palmetshofera Edvard II. Láska jsem já. V režii Pinar Karabulutové vznikla inscenace jako film o šesti třicetiminutových epizodách natočený s herci kolínské činohry. Rakouský dramatik Palmetshofer příběh odpadlického panovníka nově přepsal, konflikty politických osobností přesouvá výhradně do soukromé sféry.

Další divadlo v kině obstará jedna z nejvýraznějších skupin nezávislého dokumentárního divadla Rimini Protokoll, která je známá i českému publiku. Letos se v Praze představí tři její projekty. První z nich, Konference nepřítomných se věnuje důsledkům globalizace, instalace Feast of Food má donutit diváky přemýšlet o zdánlivé samozřejmosti, jíž je jídlo. Třetí příspěvek má název Temple du présent. Sólo pro chobotnici a chce se ptát, jak může člověk porozumět zvířeti, které přisuzuje inteligenci, jež se od té jeho zásadně liší a jak navázat vztah s přírodou, aniž by si ji člověk přivlastňoval.