„Že Piráti získali MMR je naše politická chyba.“ Rakušan má mandát vyřešit problémy, vysvětluje Půta

ROZHOVOR

„Že Piráti získali MMR je naše politická chyba.“ Rakušan má mandát vyřešit problémy, vysvětluje Půta
Hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Foto: Hnutí STAN
1
Domov

Jan Křovák

Hnutí STAN má za sebou narychlo svolaný sněm, na němž byl mimo jiné zvolen staronový předseda Vít Rakušan. Řadovým místopředsedou se pak stal Jan Farský, který v únoru rezignoval na mandát poslance kvůli své stáži ve Spojených státech, o níž nedal voličům před volbami vědět. Proč politici zůstali v nejvyšším vedení Starostů, proč bylo ponechání ministerstva pro místní rozvoj v rukou předsedy koaličních Pirátů Ivana Bartoše politickou chybou a jak chce STAN hledat ztracenou důvěru k voličům, odpovídá rozhovoru pro Echo24 hejtman Libereckého kraje a bývalý šéf Starostů a nezávislých Martin Půta.

„Naše hnutí nevzkvetá, musíme si to uvědomit. Musíme si říci, že by bylo naivní si myslet, že je vše spojeno s kauzou Dozimetr a s Petrem Hlubučkem. Ty kauzy, které se nás v minulých měsících dotkly, mají něco společného. Neřekli jsme si včas, že tam je nějaký problém a pak jsme to neřešili dostatečně rychle. Ta cesta zpátky k hledání důvěry voličů bude těžká,“ řekl na sobotním sněmu hnutí STAN Půta a dodal, že členové hnutí by neměli zapomínat, koho zastupují, na obyvatele obcí a malých měst.

Jaké je vaše hodnocení průběhu sněmu a především volby vedení?

Já myslím, že tam kandidovalo mnoho nových tváří, někteří z nich uspěli. Věřím, že někdy v budoucnu se dočkáme i sněmu, na kterém se bude skutečně soupeřit třeba i o pozici prvního místopředsedy nebo předsedy.

Jaký je váš názor na to, že předseda Vít Rakušan měl po nedávných kauzách takovou podporu (292 z 305 delegátů – pozn. red.) a neměl protikandidáta?

Já myslím že je v této situaci docela pochopitelné. Vítek Rakušan to popisoval správně, že ví, že velká část podpory je motivovaná tím, že ať si tu situaci, ve které teď jsme, vyřeší on jako předseda. To je téma politické roviny. Na nějakém příštím sněmu se ale třeba dočkáme třeba i souboje o předsednickou pozici.

Podobná otázka se týká pana Farského, který byl zvolen řadovým místopředsedou…

Pan Farský za svoji chybu zaplatil docela dost, vzdal se poslaneckého mandátu. Já si myslím, že když si to člověk porovná s podobnými problémy, které v politice čas od času bývají, tak lidí, kteří se k tomu postavili ve sněmovně takhle, moc není. Dnes (v sobotu) to na sněmu vysvětloval a omlouval se za to. Jeho zkušenosti se určitě budou v následujících měsících hodit.

Pomůže podle vás, že Vít Rakušan zůstal předsedou a Jan Farský řadovým místopředsedou (vzdal se nominace na prvního místopředsedu – pozn. red.), návratu důvěry občanů v hnutí STAN?

Pro voliče jsou tam viditelné nové tváře, dokonce nový první místopředseda (Lukáš Vlček). Myslím si, že je logické, že první místopředseda má být poslanec, aby tam byla vazba na nejvyšší politiku (Farský již poslancem není – pozn. red.). Já věřím, že voliči ocení i to, že jsme byli schopni o vážných věcech, které nás v nedávné minulosti potkaly, zcela věcně diskutovat a přesně je pojmenovat.

Během sněmu jste uvedl, že jste možná byl součástí chybného procesu, kdy jste jako členové hnutí STAN nemluvili o skutečných problémech upřímně, co jste tím myslel?

Myslel jsem například ten případ s Janem Farským, když jel do Ameriky a nikdo mu neřekl, že to je špatně. Já jsem zastánce toho, že nyní ta obměna vedení měla být co největší a že je čas uvolnit místo novým lidem. Teď máme 33 poslanců a poslankyň, čili politiků na té nejvyšší úrovni, kteří nepochybně mají schopnosti a potřebují dostat prostor také. Mně by ale přišlo zvláštní, kdybych teď říkal to, co jsem říkal, a zároveň dál zastupoval Starosty pro Liberecký kraj ve vedení STANu (tam Půtu nahradí náměstek hejtmana Jan Sviták).

Bartoš na ministerstvu pro místní rozvoj byla politická chyba

Říkal jste také, že jste ne úplně zvládli přechod z opozičního hnutí do vlády. Doslova jste řekl, že vaše hnutí nevzkvétá. Co se podle vás dalo udělat lépe a co tedy nyní na celostátní úrovni po tomto sněmu zlepší, jak naznačujete…

Tam je naprosto zásadní principiální rozdíl, ale to je vidět na všech úrovních. Když jste v opozici, můžete si více flexibilně vybírat témata, která jsou zajímavá, nemusíte se věnovat tomu zbytku. Pan předseda Rakušan svou práci na ministerstvu vnitra dělá podle mě velmi dobře. Tyhle věci řídí, jak by je řídit měl.

Pak ale neměl čas na řízení hnutí ve chvíli, kdy mu odcházeli nejbližší lidé z okolí. Ať už šlo o zmíněného Jana Farského, poté přišla kauza se Stanislavem Polčákem a poté to neštěstí s Věslavem Michalikem (v červnu náhle zemřel – pozn. red.), postupně tito lidé z vedení odpadávali a zůstalo to na něm, takže ta situace byla složitá.

Velkým tématem, o kterém hovořil pan předseda během svého projevu, bylo euro. Platí, že Starostové takto jednoznačně stojí za přijetím jednotné evropské měny?

Já jsem to vzal především jako příklad toho, že bychom měli více jako STAN určovat témata o kterých se bude diskutovat. Ve sněmovně jsme nicméně podle mého mínění největšími zastánci eura, to je určitě pravda. Pan předseda také mluvil o tom, že bychom o tom měli diskutovat na úrovni vládní koalice. Za tím určitě stojím. Nicméně máme nyní další problémy, energetická krize toho budiž příkladem.

Zmínil jste se, že Piráti neměli dostat po volbách ministerstvo pro místní rozvoj. Proč? Je podle vás reálná výměna resortů?

Šlo o naši jednoznačnou politickou chybu, netrvali jsme na tom, že chceme ministerstvo pro místní rozvoj, které nastavuje agendu v řadě aspektů důležitých pro fungování samospráv, jak obecních tak krajských. Že jsme ho vyměnili za nějaké jiné ministerstvo, které pro nás nedávala z mého pohledu logiku. Výměna resortů reálná nicméně v této chvíli asi určitě není. Myslím si, že jako jediní zastánci decentralizace ve vládě, jsme si měli tu agendu vzít, trvat na tom, že je naše.

Máte ale na MMR politického náměstka Radima Sršně… Proběhne třeba nějaká intenzivnější diskuse s ministrem Ivanem Bartošem?

Samozřejmě rozdíl mezi ministrem, který udává směr, agendu ministerstva a její detaily a politickým náměstkem je zkrátka markantní a opakuji, že šlo o naši politickou chybu, že jsme MMR nezískali.

Já si myslím, že naši poslanci například ohledně stavebního zákona s panem ministrem intenzivně komunikují. Panuje obecná nespokojenost, jak byly nastaveny parametry pro stavební úřady. Mám informaci, že dohoda s ministerstvem se vyjednává a že je to na dobré cestě. Já věřím, že se nám to podaří. V tomhle kontextu je třeba třeba zmínit, že jde o koaliční ministerstvo Pirátů a Starostů, takže musíme mít ambici se v té agendě aktivněji prosazovat.

V úsporách musí každý začít u sebe

Jaký je pohled starostů na energetickou krizi?

Myslím, že není žádná ostuda říct, že jsme to na začátku, někdy v tom březnu, neodhadli. Krize se totiž netýká jen té nejchudší části veřejnosti, ale také střední třídy a koneckonců i některých podniků. A ještě se možná budeme na podzim divit, že situace bude ještě výrazně horší. Je klidně možné, že hospodářství v republice může projít řadou krachů, zatímco třeba v Maďarsku bude konkurence fungovat, protože tam je ta energie teď třikrát levnější. Takže diskutujeme o řadě možností, například o možnosti větších státních regulací.

Je podle vás možné, aby v Česku došlo k tomu, že by se kancelářské a veřejné prostory vytápěly na nějakou povinnou maximální teplotu?

Každý musí začít u sebe, každý jednotlivec i každá firma. Všichni budeme muset hledat nějaká řešení, jak ušetřit. Například i my u nás na hejtmanství budeme muset zřejmě omezit pracovní dobu, doteď byla od půl sedmé ráno do šesti nebo sedmi do večera a lidi v podstatě mohli do práce chodit, v kolik chtěli. Ale teď budeme muset nastavit nějaké pevně dané hodiny, protože se nám nevyplatí zbytečně topit. Obecně platí, že pokud chce kdokoliv zavádět nějaké nepříjemné opatření, tak musí nejprve začít u sebe a jít příkladem.