Ekonomika izolace. Ztráty za jediný měsíc se i u nás budou počítat v desítkách miliard
Echoprime
Epicentrum nákazy koronavirem se přesunulo z Číny a dalších zemí jihovýchodní Asie do Evropy. Většina z nich, až na Velkou Británii, se uzavírá do izolací a karantén. Život se omezuje na nejnutnější potřeby. Zavřené jsou obchody s výjimkou potravin, lékáren, drogerií a prodejen dalších základních životních potřeb. Stejně jako restaurace a hotely. Fakticky úplně na čas skončila celá branže cestování. Agentura Reuters přinesla velmi symbolickou fotografii dlouhé řady odstavených strojů společnosti Lufthansa ve Frankfurtu nad Mohanem, třetím největším letišti Evropy.
Všechna letadla zastavily i České aerolinie a jejich sesterská společnost Smart Wings. Úplně umrtvené jsou celé branže ekonomiky, které mají obzvlášť velkou váhu ve velmi vyspělých a sofistikovaných zemích, kde už se skoro přestalo vyrábět a vydělává se tam hlavně na službách. Ty služby jsou mezi sebou velmi úzce provázány do řetězců. Když přestane fungovat jedna část, ve spirále se velmi rychle sesypou ostatní. Především tady ale podniká spousta malých a středních firem a živnostníků, kteří za sebou na rozdíl od velkých průmyslových a finančních korporací většinou nemají silné ekonomické zázemí a velké rezervy.
V ekonomikách, které jsou stále ještě víc postavené na průmyslu a výrobě, jako je Česká republika, se dá i při současném stavu izolací a karantén udržet hospodářství na rozdíl od služeb v chodu. Dokud mohou lidé chodit do práce a fungují dodávky dílů, může výroba jet dál. Relativně dobře se to dá udržet tam, kde už jsou výrobní linky velmi automatizované. To se aspoň částečně podařilo jak v Číně, tak především v Jižní Koreji. Ta má dnes hlavně v technologických branžích řadu výrob úplně automatizovaných, a když dobře funguje doprava součástek, může jet průmysl i bez větších společenských kontaktů lidí v řádu měsíců dál. Pak ale i on narazí na strop izolace. Ta auta, telefony, domácí spotřebiče, oblečení, nábytek, stroje a všechno zboží, které se vyrobí, musí někdo prodat a koupit si ho. A to bude s výjimkou nezbytných věcí a základních životních potřeb v ekonomice s izolací lidí stále obtížnější. Když se nedá chodit do obchodů, nikdo si nepůjde koupit nic, co v té chvíli vyloženě nepotřebuje. A hlavně ve chvíli, kdy cítí ohrožení, nebude investovat do nového auta nebo počítače.
Týdeník Echo najdete už nyní na EchoPrime nebo na prodejních stáncích. Týdeník Echo si můžete objednat ZDE.