Soumrak templářů. Ambiciózní projekt pražský požár jen přibrzdil
Nový seriál o templářích
Na obrazovky HBO vstupuje nový výpravný seriál Soumrak templářů. Desetidílný seriál, který se natáčel v Česku, přitom zkomplikoval v srpnu 2016 požár barrandovských ateliérů. Shořela při něm většina kulis za 100 milionů korun. „Plakal jsem, když jsem to viděl,“ řekl v rozhovoru pro deník Echo24 britský producent a scenárista Dominic Minghella. Současně ale dodal, že ani na okamžik nezaváhal, že by se seriál nepodařilo dokončit.
Až na několik scén, které se natáčely v chorvatském Dubrovníku, vzniklo všech 10 epizod v České republice. Natáčení vám ale zkomplikoval požár, který zachvátil barrandovské ateliéry. Bál jste se, že to znamená konec seriálu?
Bylo hrozné sledovat, jak veškeré kulisy zachvacuje požár. Plakal jsem, když jsem to viděl. Současně jsem si ale nepřipouštěl, že je to konec, že seriál nedotočíme. Už jsme přeci jen byli docela daleko. Věděli jsme, že se situaci přizpůsobíme a dotočíme to. Díky milému a semknuté štábu jsme byli schopní se té situaci rychle přizpůsobit. Semklo nás to. Bylo to jako bitva, kterou musíme vyhrát. Dokonce se podařilo postavit, řekl bych, ještě lepší kulisy.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Kdy jste začali znovu natáčet?
My vlastně ani nepřestali. K požáru došlo v pátek a už v pondělí jsme pokračovali. Mohli jsme totiž aspoň natáčet ve studiových interiérech, takže jsem honem musel dopsat scénář pro interiéry. Zkrátka jsem se museli přizpůsobit nedostatku exteriérů. Natáčení se tím ale samozřejmě zpozdilo. Bylo delší než jsme si plánovali. Já osobně jsem kvůli tomu musel strávit mnohem víc času z domova. Byla to prostě smůla. Za požár nikdo nemohl, došlo k němu zřejmě jen kvůli velmi horkému počasí a suchu.
Byl Soumrak templářů tím nejnáročnější a nejproblémovějším projektem, na kterém jste se podílel?
Do projektu jsme vstupovali s velkými ambicemi, byli jsme nadšení. Natáčení bylo právě kvůli těm ambicím a časové náročnosti těžké. Těžké, ale současně vzrušující. Já jsem se však k projektu připojil celkem pozdě, někdy v únoru 2016, kdy byla hrubá pracovní verze pouze jedné epizody. Chtěli jsme seriál natočit před tím, než přijde zima. Mělo se začít natáčet v červnu. Neměli jsme ještě ale ani scénář, podle kterých by mohla vzniknout scéna a kulisy. V tu chvíli odvedl skvělou práci Ondřej (Nekvasil, filmový architekt, pozn. red.), když vlastně odhadl, jakou scénu bychom mohli chtít. A to nejenom pro první sérii, ale doufejme, že i pro tu druhou.
Druhá série už je tedy jistou věcí?
Musíme definitivně počkat na to, jak seriál přijmou diváci, každopádně práce na scénáři už začala.
Nebojíte se třeba, že vám práci na druhé sérii zkomplikuje brexit? Přeci jen by pro vás mohl být složitější natáčet v zemích, které v EU na rozdíl od Británie zůstanou, a které jsou přitom pro natáčení levnější.
Ano, to by mohl být problém. Bude pro nás složitější získat víza, vyřídit daně, dopravit sem přes hranice kamiony s materiálem. Navíc, když si uvědomím, že skoro celý herecký štáb pocházel z Velké Británie... Teprve nedávno jsme otevřeli evropské hranice a teď by to všechno zase mělo skončit? Je to šílené. Abych byl ale upřímný, nemyslím si, že k brexitu vůbec dojde. Modlím se za to.
Objeví se v příští sérii Jeremy Renner?
Pomůže podle vás seriálu, že je jeho exkluzivním producentem Jeremy Renner, americký herec, hvězda filmů Město, Příchozí, Avengers a nejnovějšího Wind River?
Slavné jméno vždycky pomůže. Určitě je to skvělá podpora a je úžasné mít ho v týmu. Je velkým fanouškem seriálu a doufám, že se někdy objeví i v samotném seriálu. Až se ale seriál začne vysílat, skutečnými hvězdami budou herci seriálu – Tom Cullen, Jim Carter, Olivia Rossová, Simon Merrells a další. A to, že je jedním z producentů Jeremy, už nebude tak důležité.
Proslavil jste se hlavně jako tvůrce komediálně dramatického televizního seriálu Doktor Martin, pak jste ale pracoval na Robinu Hoodovi pro BBC One. Máte poměrně široký záběr. Čím vás lákala práce na Soumraku templářů?
Víte, prostě mě oslovili. Byl jsem si jistý, že na to mám, že dokážu seriálu něco dát a pak nezáleží na tom, jestli je to komedie, historický seriál nebo divadelní hra. Rád dělám rozdílné věci. Je to pro mě výzva.
Musel jste si kvůli scénáři k Soumraku templářů detailně nastudovat historii templářských rytířů ze začátku 14. století?
Moc jsem toho nevěděl. Pochopitelně jsme měli spoustu pomocníků, kteří se v tom období dobře orientují. Pomáhali nám s kulisami, s kostýmy.