V Německu se od 1. ledna zvyšuje mýtné pro nákladní auta. Kamiony na elektřinu a plyn zdarma
V Německu se počínaje úterkem zvyšuje mýtné pro nákladní auta. Změna, která má v příštích letech přinést miliardy eur navíc pro investice do infrastruktury, se dotkne zejména špinavějších a těžších vozů. Naopak zdarma budou moci jezdit kamiony na elektrický a plynový pohon.
Pro výpočet mýtného pro nákladní vozy je nově určující jejich emisní třída (Euro 0 až Euro 6) v kombinaci s váhou (tři kategorie pro auta mezi 7,5 tuny a 18 tunami) a v případě váhy nad 18 tun také počet os. Nově musí všechny přepravní společnosti počítat i s poplatkem kvůli hlučnosti nákladních aut, který je ale u všech druhů vozů stejně vysoký - 0,2 centu eur za kilometr.
Celkem tak bude nutné za kilometr ujetý na dálnicích a silnicích 1. třídy například nákladním autem emisní třídy Euro 6 o hmotnosti 12 až 18 tun zaplatit 12,8 centu eur (3,3 koruny). Za vůz stejné hmotnosti starší emisní třídy Euro 3 se bude platit 14,9 centu eur za kilometr (3,8 koruny). Dosud se za takováto nákladní auta - pokud měla tři osy - platilo 11,3, respektive 14,5 centu eur za kilometr.
Už od poloviny loňského roku ve spolkové republice platí zákon, který rozšířil povinné placení mýtného pro nákladní auta ze všech dálnic a zhruba 2300 kilometrů silnic první třídy na všechny tyto silnice, kterých je asi 40.000 kilometrů. Toto opatření má spolu s úpravou výše mýtného přinést v průměru kolem 7,2 miliardy eur ročně (186 miliard korun), tedy o 2,5 miliardy eur více než nyní (64 miliard korun). Zvýšené náklady kritizují autodopravci.
Během letošního roku chtělo Německo původně zavést také poplatky za osobní auta. Toto opatření se ale zpozdí a dříve než v roce 2020 s ním není možné počítat.