OBRAZEM: Slovensko na hlavu poráží Česko. Jejich osvětovou kampaň sdílí i Češi

OSVĚTOVÁ KAMPAŇ KE COVIDU

OBRAZEM: Slovensko na hlavu poráží Česko. Jejich osvětovou kampaň sdílí i Češi
Infografika znázorňuje počet alergických reakcí na vakcínu v porovnání s počtem naočkovaných v USA. Pro kontrast dodává, kolik lidí umřelo s covidem-19 během uplynulého týdne. Foto: Ministerstvo zdravotnictví SR
Domov

Přehledná grafická úprava, líbivé provedení, jasná komunikace a důraz na sociální sítě. Takto prozatím vypadá osvětová kampaň slovenského ministerstva zdravotnictví, která se snaží motivovat Slováky k očkování proti covidu-19 a zároveň bojovat s hojně šířenými dezinformacemi. Neunikla ani pozornosti Čechů, ti některé příspěvky ve velkém sdílí na internetu a pochvalují si jejich zpracování v porovnání s českými výstupy.

„Takhle se dělá krizová komunikace. Super dlouhodobě kvalitně odváděná práce. Proč nejde stejná úroveň i u nás?“ ptá se na Facebooku český konzultant, podnikatel a publicista Petr Ludwig, který sdílel nejnovější obrázek slovenského ministerstva zdravotnictví. Infografika znázorňuje extrémně nízký počet alergických reakcí na vakcínu v porovnání s celkovým počtem naočkovaných v USA. Zároveň pro kontrast dodává, kolik lidí umřelo s covidem-19 během uplynulého týdne na půdě Spojených států.

Tento konkrétní příspěvek má na kontě již tisíce sdílení a komentářů, do jeho šíření se zapojují i sami Češi. Mnozí si neodpustili poznámku směrem k českému resortu zdravotnictví, které je kritizováno nejen za opožděnou osvětovou kampaň, ale také polovičatou komunikaci k veřejnosti.

Infografika znázorňuje počet alergických reakcí na vakcínu v porovnání s počtem naočkovaných v USA. Pro kontrast dodává, kolik lidí umřelo s covidem-19 během uplynulého týdne.
Infografika znázorňuje počet alergických reakcí na vakcínu v porovnání s počtem naočkovaných v USA. Pro kontrast dodává, kolik lidí umřelo s covidem-19 během uplynulého týdne. Foto: Ministerstvo zdravotnictví SR

A podobných grafických poradců mají Slováci více – některé obrázky srovnávají benefity a rizika očkování, vysvětlují, kde jsou lidí nejvíce vystaveni riziku nákazy, jiné srozumitelně rozebírají, jakým způsobem mýdlo likviduje viry či se zabývají konkrétními hoaxy a dezinformacemi. Denní statistiky okolo koronaviru rovněž vychází v grafické podobě nad rámec zveřejňování čísel na webových stránkách. Vybrané příspěvky si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

Neméně hojně se sdílí i obrázek, v němž slovenské ministerstvo radí, jak si co nejbezpečněji užít letošní Vánoce v pěti krátkých bodech. Příspěvek byl zveřejněn už 10. prosince, aby měli lidé čas se připravit, a doteď visí připnutý na facebookové stránce resortu. Nutno ovšem dodat, že podobný obrázek vydalo i české ministerstvo zdravotnictví 15. prosince, kde mimo jiné doporučuje také antigenní testy před návštěvou svých známých, což mnozí hodnotí kladně. I když nakonec se ukázalo, že kapacita odběrů byla nedostatečná a na mnohé zájemce se dostává až po Vánocích.

Slovenský návod, jak prožít šťastné a bezpečné Vánoce.
Slovenský návod, jak prožít šťastné a bezpečné Vánoce. Foto: Ministerstvo zdravotnictví SR

Velká česká kampaň teprve přijde

Malá osvětová kampaň, kterou resort ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO) odstartoval v prosinci, se nesetkala s velkým úspěchem. Největší rozruch způsobil inzerát v MF DNES, který svým zpracováním pobouřil marketingové experty i premiéra Andreje Babiše (ANO) – ten označil inzerci za 200 tisíc korun za „katastrofální“. Ke kritice se přidala i Denisa Hejlová, vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. „Dobře na tomhle letáčku není vůbec nic,“ zhodnotila již dříve pro deník Echo24.cz.

Minulý týden v úterý resort zdravotnictví vypsal tendr na kampaň k tématům spojeným s covidem-19 včetně očkování, už v pátek ho ale zrušil. Místo toho bude spolupracovat na osvětové kampani s vládou, Asociací public relations (APRA), Asociací komunikačních agentur (AKA) a dalších. Ty vládu dříve oslovily s tím, že dodají obsah kampaně v rámci dobrovolné pomoci. O tom, že resort nakonec přistoupí na jejich nabídku, se ale APRA dozvěděla až ze sociálních sítí. „Nabídku na spolupráci nemáme,“ řekla serveru iRozhlas.cz ředitelka APRA Pavla Mudrochová. Podle Blatného by menší kampaň měla začít ještě před Vánocemi.

Místo čekání se už ale do práce pustily další reklamní a PR firmy. Vznikla iniciativa několika reklamních a komunikačních agentur i nezávislých expertů s cílem vytvořit kampaň na podporu očkování. „Agentury i jednotlivci pracují bez jakékoli vyhlídky na finanční odměnu. Věří v to, že čím dříve se lidé proočkují, tím dříve se země vrátí ‚do normálu‘, ve kterém bude možné dobře žít a samozřejmě i podnikat,“ informoval o iniciativě týdeník Marketing & Media na svém webu.