„Janeček nás zneužil.“ Zpěváci Klus a Jandová odsuzují jeho sebepropagaci na Slavíkovi

JANEČEK A ČESKÝ SLAVÍK

„Janeček nás zneužil.“ Zpěváci Klus a Jandová odsuzují jeho sebepropagaci na Slavíkovi
Miliardář Karel Janeček. Foto: kareljanecek.com
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Na Karla Janečka se kvůli jeho proslovu při vyhlášení hudební ankety Český slavík na TV Nova valí kritika nyní i ze strany umělců. Na sociálních sítích se vůči němu vymezil zpěvák Tomáš Klus a zpěvačka Marta Jandová. „Hudební scéna beze vzdoru sledovala, jak si tu další miliardář kupuje pozornost společnosti a rozjíždí kampaň,“ uvedl Klus. „Postavil se tam jako Spasitel. Jako megaloman a blázen. A jako kandidát na prezidenta, kterým by chtěl být. A to vše pod kabátkem hudebních cen,“ kritizovala Jandová. Od Janečka se distancuje nově také agentura NICE!, která stojí za produkcí jeho kontroverzního spotu.

Miliardář a matematik Karel Janeček, který za obnovením ankety po čtyřech letech stojí, se během slavnostního pátečního večera prezentoval prostřednictvím reklamního spotu nebo politicky laděným proslovem, ve kterém mluvil například o rozdělené společnosti nebo očkování. Janeček byl celý večer prezentován jako společenský reformátor. Miliardář podle serveru Lidovky.cz zvažuje kandidaturu na prezidenta.

Právě „zneužití“ ankety Janečkem vadí zpěváku Klusovi. „Viděli jsme koupenou kulturu sloužící budování kultu osobnosti a… A nic,“ napsal na Instagramu. Podotkl, že neřeší obsah sdělení Janečka, kterého nazývá ve svém příspěvku Mecenášem. „Zdůrazňuji, že neřeším obsah sdělení Mecenáše, ale skutečnost, že k tomu, aby se mohl dle svých slov vyjádřit svobodně, zbavil svobody to nejsvobodnější možné – umění a umělce,“ napsal.

Za „třešničku na dortu“ a potvrzení Janečkova záměru označil, když Janeček zapomněl po projevu předat hlavní cenu. „Hudební scéna beze vzdoru sledovala, jak si tu další miliardář kupuje pozornost společnosti a rozjíždí kampaň. I kdybych s obsahem sdělení stokrát souhlasil, způsob, jakým a při jaké příležitosti bylo předáno, mi se svobodou o níž údajně Mecenášovi jde, nejde dohromady,“ dodal Klus.

Přímo Janečkovi vzkázal, že je bolestné zklamání pozorovat, jak se „hodnoty hroutí touhou po moci. Jak touha vládnout drtí schopnost se ovládnout. A jak Laskavce střídá poradce.“

Ke Klusově kritice se přidala také zpěvačka Marta Jandová. „Myslela jsem si, že to pan Janeček myslí dobře. S hudbou. Netušila jsem ale, že si Slavíka koupil, aby se v živém přenosu sám zpropagoval,“ postěžovala si na Facebooku. „Když začal mluvit o svém algoritmu, myslela jsem si, že je to nějaká sehraná scénka s moderátory. Potom ale začal se svým ‚prezidentským‘ proslovem o tom, jak je naše země rozdělena. Musím říct, že nás tím proslovem rozdělil ještě víc. A tím dal i Slavíkovi smrtelnou ránu. Všechny nás zneužil. Nás hudebníky před pódiem i vás diváky před televizní obrazovkou. Teď nemluvím o tom, co bylo součástí proslovu. Mluvím o tom, že se tam postavil jako Spasitel. Jako megaloman a blázen. A jako kandidát na prezidenta, kterým by chtěl být. A to vše pod kabátkem hudebních cen,“ uvedla.

„Je mi nepříjemné, že jsem u toho byla. Zvlášť potom, co jsem se dozvěděla, že jeho spot běžel v každé reklamní pauze. Šli jsme tam s manželem, abychom se pobavili. Abychom pozdravili kamarády a užili si hezký večer. Ne proto, abychom se stali součástí jeho kampaně,“ podotkla Jandová.

Další kritika Janečka

Od pořadu se distancovala televize Nova, která ho vysílala. „Pořad Český slavík je připravován externí firmou, která odpovídá za obsah a jeho kvalitu. TV Nova nezasahuje do složení hostů či do obsahu jejich projevů. Zároveň se tímto pořadem potvrdil trend, který nabývá na intenzitě – kdy jedinec nebo společnost produkuje nebo vyrábí pořad, v jehož rámci prezentuje svoje politické či společenské názory. Budeme muset s právníky hledat cestu, zda lze při dnešní mediální legislativě v budoucnu podobným excesům zabránit,“ uvedla stanice na Twitteru. Více jsme o tom psali zde.

Od Janečka se za jeho kritiku protiepidemických opatření a očkování dětí distancoval poté i Nadační fond Neuron, který Janeček sám založil. Fond také s Janečkem ukončil spolupráci. „Vědecká a správní rada NF Neuron nesouhlasí a distancuje se od veřejných a mediálních vystoupení Karla Janečka k onemocnění covid-19, která popírají vědecké důkazy a zejména zlehčují průběh nemoci u dětí,“ uvedl fond ve svém nedělním prohlášení. Více jsme o tom psali zde.

Jako zatím poslední vyjádřila svou nespokojenost produkční agentura NICE!. „Spot, jehož produkci jsme jakožto produkční agentura zajišťovali, vznikal o několik měsíců dříve, mimo kontext pojetí vyhlašování ankety Český slavík a kontroverzního vystoupení a projevu Karla Janečka, jehož text s námi nebyl nijak konzultován. Natáčení spotu probíhalo v době před volbami, kdy hrozila většinová vláda populistických stran, a proto byl tento remake kultovní reklamy 1984 od Ridleyho Scotta pro nás především o svobodě slova, demokracii a vymezení se vůči totalitním režimům. Podobně nám byla myšlenka spotu prezentována i jejím autorem Jakubem Horákem. Velmi nás proto mrzí, do jakého kontextu byl spot nakonec bez našeho plného vědomí zařazen. Přesto, že si Karla Janečka vážíme za jeho nebývale širokou filantropickou činnost a vynález alternativního volebního systému, jeho osobní názory zpochybňující očkování a proticovidová opatření nesdílíme. Naopak jsme přesvědčeni, že široká akceptace očkování je jediná možná cesta zpět k normální společnosti,“ uvedla agentura v tiskovém prohlášení.

Server iRozhlas.cz pak upozornil na to, že pražští hygienici budou řešit možné porušení protiepidemických opatření během vyhlašování ankety. Ředitelka hygienické stanice Zdeňka Jágrová webu řekla, že již požádala policii, aby ztotožnila diváky, kteří neměli nasazený respirátor. Jedním z nich byl podle televizních záběrů také Janeček. „V první půlce večera jsem si zapomněl nasadit respirátor, nějak mi přišlo že to je zbytečný, když mám dokončený očkování, jsem po covidu a měl jsem hodinu starej test, ale chápu tu symbolickou rovinu, ve druhé půlce už jsem si ho vzal a omlouvám se za to,“ uvedl ředitel obnovené ankety Jakub Horák.

Českého slavíka v kategorii zpěvaček letos získala zpěvačka Ewa Farna. Ze zpěváků si nejvyšší ocenění odnesl Marek Ztracený, který se stal i absolutním vítězem letošního ročníku podle počtu hlasů, kterých obdržel 48 048. V kategorii kapel vyhrála skupina Mirai. Pro všechny to bylo první vítězství v anketě. Kontroverze v pátek vzbudil také vítěz v kategorii Hip Hop & Rap, kterým se stal rapper Martin Pohl vystupující pod jménem Řezník.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články