Spor Kiwi s Ryanairem se dostal k Ústavnímu soudu. Ten se zastal prodejce letenek

SPOR O LETENKY PŘED SOUDEM

Spor Kiwi s Ryanairem se dostal k Ústavnímu soudu. Ten se zastal prodejce letenek
Ryanair prohrál u Ústavního soudu.Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov

Echo24

Ústavní soud (ÚS) dnes vyhověl prodejci letenek Kiwi.com a zrušil předběžné opatření vydané na podnět Ryanairu. Irská nízkonákladová letecká společnost chtěla, aby prodejce změnil některé své postupy. Šlo konkrétně o způsob informování o podmínkách odbavení před lety Ryanairu a také o to, že Kiwi údajně nepředává dopravci kontakty na klienty. Předběžné opatření podle ÚS zasáhlo do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.

Právo na svobodu projevu se podle ÚS v určité míře týká i komerčních sdělení. Při vydávání předběžného opatření je proto nutné důkladně hodnotit pravdivost či nepravdivost. "Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu," řekla při vyhlášení nálezu soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková.

Kiwi umožňuje na webu a prostřednictvím aplikace vyhledat, rezervovat a zakoupit letenky různých dopravců včetně Ryanairu. O předběžném opatření rozhodl Krajský soud v Brně letos v lednu. Společnosti Kiwi uložil, aby upravila poskytované informace o podmínkách Ryanairu a při předávání klientských informací doplnila údaje o e-mailu a bydlišti lidí a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit "věcně nesprávné informace" i zpětně.

Podle krajského soudu bylo zapotřebí prozatímně upravit poměry mezi oběma společnostmi. Ryanair prý kvůli omezenému předávání údajů od Kiwi nebyl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky. Firma Kiwi se odvolala, Vrchní soud v Olomouci rozhodnutí potvrdil. Ústavní soudci dnes zrušili rozhodnutí krajského i vrchního soudu.

O vztazích mezi Kiwi a irskou leteckou společností se nedávno mluvilo také v souvislosti s prohlášením Ryanairu, že nebude přijímat palubní lístky prodané přes Kiwi.com. O sporu Echo24 informovalo v minulých dnech.Média informovala také o dalších výhradách některých leteckých společností k obchodnímu modelu Kiwi.