Progresivisté přicházejí s další novinkou: Bezpohlavní cyklostezky

BEZPOHLAVNÍ CYKLOSTEZKY

Progresivisté přicházejí s další novinkou: Bezpohlavní cyklostezky
„Bezpohlavní cyklostezku vám nabízí místostarosta Velkého Lyonu. Neptejte se mě, co to je, pátrám, jak může být silnice sexistická,“ ptala se hned následně místní novinářka Emmanuelle Ducrosová. Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
1
Svět

mar

„Budou cyklostezky podléhat kvótám na cyklisty a cyklistky, aby se cyklistky necítily zahlceny okolním testosteronem, který by se vznášel v cyklistickém vzduchu?“ Zatímco na východní periférii Evropy zuří válka, která zasahuje přímo do životů obyvatel celého starého kontinentu, radnice druhého největšího francouzské města Lyonu ovládaná progresivisty přišla s novým krokem vpřed. Hojné budování cyklostezek a cyklopruhů v evropských městech ve snaze omezit nebo vymýtit automobilovou dopravu už samo o sobě nestačí, je potřeba nových pohledů. Místostarosta Lyonu Fabien Bagnon (Evropa Ekologie Zelení) přišel se záměrem projektovat „genderově neutrální a tudíž inkluzivní“ cyklostezky. Navazuje tak zřejmě na budování dětských bezpohlavních hřišť například v Grenoblu.

Bagnon, který má na starosti silnice a aktivní mobilitu, oznámil záměr radnice v minulých dnech jen tak mimochodem na Twitteru a hned vzbudil ohlas po celé Francii.

„Co bude dál? Dělení podle věku? Podle velikosti lýtek? Podle barvy kola?,“ reagovala lyonská pravicová opozice. „Bezpohlavní cyklostezku vám nabízí místostarosta Velkého Lyonu. Neptejte se mě, co to je, pátrám, jak může být silnice sexistická,“ ptala se hned následně místní novinářka Emmanuelle Ducrosová.

„Čtenář s normálním rozumem se začne ptát, co přesně znamená bezpohlavní cyklostezka, a pak se pobaví skutečností, že tento neidentifikovaný městský objekt je v náhodném kauzálním sledu považován za přirozeně „inkluzivní“: „bez-pohlavní“. „Inkluzivní se zdá samozřejmé, až na to, že nikdo neví, co to všechno konkrétně znamená nebo jak by se dal odvodit nějaký význam z inherentně nesmyslného návrhu,“ píše v esejisticky pojaté reakci v deníku Le Figaro spisovatelka a bojovnice proti cenzuře Anne-Sophie Chazaudová. A klade si otázku, zda jsme „dosud jezdili na kole po pohlavních cyklostezkách, aniž bychom o tom věděli, aniž bychom tušili, že tím zachováváme prostor pro obnovu tyranského patriarchátu a nejhnusnějšího sexismu?“ „Máme rozumět tomu, že tyto negenderové prostory by měly vyloučit určité typy materiálů, které jsou považovány za více maskulinní než jiné? Máme tomu rozumět tak, že tyto trasy budou podléhat kvótám na cyklisty a cyklistky, aby se cyklistky necítily zahlceny okolním testosteronem, který by se vznášel v cyklistickém vzduchu? Měli bychom naopak chápat, že ani muži, ani ženy by tam neměly být identifikovatelné jako sexuální entity ve prospěch jakéhosi „bez-pohlaví?“, ptá se dále esejistka, která vydala v poslední době knihy jako „Svoboda projevu, současné formy cenzury“ a „Nová kulturní revoluce.“

Bezpohlavní cyklostezky mají i své pevné zastánce. "Hloupé reakce jako obvykle s primárním antiintelektualismem, jakmile mluvíme o "gendru". Městské plánování je vektorem nerovnosti/rovnosti pohlaví, je studováno 50 let,“ tweetoval člověk, který projekt podporuje.

Smrť na sociálních sítích a v médiích donutila místostarostu Lyonu zamyslet se, o co vlastně jde. Zmíněná inkluzivita je podle něj „možnost mít dostatečně široké a bezpečné cyklostezky, aby umožnily lidem (jinak) na invalidním vozíku pohybovat se na svých upravených jízdních kolech. Nebo rodiny, aby se mohly volně pohybovat se svými dětmi,“ píše Fabien Bagnon ve svých tweetech. A konečně, když místostarosta mluví o „genderově neutrálním rozvoji“, znamená to že „se snažíme identifikovat, co může bránit jeho využití z hlediska pohlaví“. „Je to problém s nočním osvětlením? Je dráha monopolizována především pro mužské sportovní využití?“ ptá se sám sebe. Úvaha, která podle něj zahrnuje i „veřejná kola, aby byla co nejpřijatelnější a stejná pro všechny“, tweetuje.

Jedna z aktivistek ženské iniciativy, která má na rozvoj bezpohlavních cyklostezek dohlížet, přispěchala mistostarostovi s pomocí a dále upřesnila, že trasy by měly být více oddělené od ostatních uživatelů, zejména motorizovaných, široké pro pohodlný pohyb na nákladním kole nebo pro kola vezoucí navíc děti, více osvětlené pro snížení pocitu nejistoty…

Bagnovi sekunduje ideologicky geograf Matthieu Adam, který tvrdí, že vědecký konsensus ohledně praxe cyklistiky coby „nerovné z hlediska pohlaví“ je jasný a to zejména proto, že městskou zástavbu, včetně cyklostezek, „navrhují „hlavně muži, pro muže.“ A dokládá to studiemi, podle kterých tvoří přibližně 60 % cyklistů ve francouzských městských oblastech muži ve srovnání s téměř 40 % žen. "Velmi významný rozdíl," komentuje výzkumník.

Bagnovo vysvětlení v žádném případě nepřesvědčilo novinářku Ducrosovou. "Přestaňte si dělat z lidí legraci. Je to především otázka bezpečnosti instalací, které jsou potřebné pro každého. Prostě dělejte svou zvolenou rachotu pro všechny,“ odepsala.