Zabili jsme Heydricha, pánové

KOMENTÁŘ

Zabili jsme Heydricha, pánové
Rekonstrukce atentátu na Heydricha. Foto: MČ Praha 8
1
Komentáře
Jiří Peňás
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Atentát na Reinharda Heydricha po osmdesáti letech vystoupal na čestnou pozici státního historického aktu. To dřív nebývalo: stál někde mezi pýchou na to, že jsme odkrouhli Hitlerova miláčka, a nezodpovědným činem, za který zaplatili nevinní lidé.

Nyní je to jinak a věc se dočkala docenění. Kulaté výročí se letos připomínalo na různých – i velmi oficiálních – úrovních, pronášely se proslovy, tisíce lidí se přišly podívat na rekonstrukci, jako by to byla scéna z pašijových her. Do ulice V Holešovičkách zase přijel říšský protektor, Gabčíkovi se zase zasekl náboj v hlavni, Kubiš hází granát, Heydrich se vztyčuje, vytahuje pistoli, ta však nemá zásobník, tak si zase sedá a nechává se odvézt na Bulovku… Zabití Heydricha, to byl náš Stalingrad a naše Omaha Beach. Zdůrazňuje se heroický a jaksi prorocký rozměr věci: díky atentátu se tehdy připomněli Češi jako národ, který nepřestal v protektorátu existovat. Bez něj by pak některé věci zřejmě nebyly možné, včetně vyhnání Němců. Nebýt heydrichiády, bůhví, zda bychom se mohli řadit k vítězům války. Přitom jsme měli namále.

 

Jeho přímý kontakt s českými dějinami trval „jen“ něco víc než tři čtvrtě roku. Byla to jistě hrozná doba, hrozivá byla ale také právě tím, jak se Heydrichovi začínalo dařit uskutečňovat plány, s nimiž koncem září 1941 do Prahy přijel: maximálně využít hospodářský potenciál zdejších zemí a vytvořit zde pokojné a spolehlivé zázemí pro bojující Říši. K tomu bylo jistě zapotřebí potřít české odbojové skupiny, pacifikovat nespokojence, nestrpět odmlouvání, ale zároveň nabídnout poslušným Čechům „klid na práci“, dostatek jídla, obuvi a šatstva, naslibovat jim rekreaci v zotavovnách, chlapům rozdávat lístky na fotbal, manželkám pak do kina a do divadla. Propagandistický filmový kýč s uvědomělými dříči u soustruhů a s roztočenými koly, s usměvavými ženuškami u skývy chleba a dětičkami se nezrodil v týdenících 50. let, ale právě tehdy, za protektorátu. Používal podobných apelů, emotivních obrazů a lákadel.

Při všech těch proslovech a oslavách zapadá, že s Heydrichem nepřijel do Prahy ani tak sadistický vrah, který by se oháněl sekerou hlava nehlava. Jeho vztah k Čechům byl ve srovnání s otevřenou nenávistí K. H. Franka spíše distancovaný, bez přímé osobní antipatie. A Češi pro něj nebyli ani ten „ksindl“, jak o nich mluvil Hitler. Znamenali pro něj spíše citově neutrální nástroj k dosažení konkrétních cílů, nástroj, jenž měl co nejlépe sloužit věci Říše. Heydrich byl technokrat moci a totálního ovládání prostoru. „Česká mise“ pro něj představovala úkol, který je nutné splnit a použít pro to co nejefektivnější prostředky. V tom spočívalo největší nebezpečí Heydrichova díla: v jeho svůdné nabídce odhodit čest i důstojnost a stát se rabem.

Prvním Heydrichovým činem bylo vyhlášení stanného práva, zatčení předsedy protektorátní vlády generála Eliáše a během několika týdnů čtyři sta poprav. Ale hned za těmito kroky politické represe následovalo tvrdé a „spravedlivé“ postihování „hospodářských zločinů“, „keťasů“ a „šmelinářů“, těch, kdo nenahlásili prase nebo prodávali předražené klobásy, tedy ten druh opatření, jímž se lze zavděčit skoro každému obyvatelstvu.

A tak proti obrazu „řezníka z Prahy“ tu stál kolaborantskou propagandou živený obraz nordického ochránce a starostlivého „miláčka českých dělníků“, jenž do českých fabrik zavedl vymoženosti, z kterých se do té doby těšili jen nacionálněsocialističtí soudruzi v Říši: například závodní jídelny. Heydrich byl představován jako „kamarád práce“, který poslal k Prvnímu máji 1942 tři tisíce dělníků na zotavenou, který jim daroval luxusní hotel v Luhačovicích a delegaci čtyřiceti českých dělníků přijal v reprezentačních prostorách Pražského hradu, což se nikdy předtím nestalo. „Práva dělnictva,“ psal protektorátní tisk, „stojí vysoko v kursu. Dnes se uplatňuje opravdová sociální politika, která v Heydrichových opatřeních nalezla příkladné vyjádření.“

Politika cukru a biče, korupce prostřednictvím špeku a cigaret, byla smrtelným svodem pro národ. Rozdělovala jej na ty, kdo věří ideálům, a na ty, pro které jsou jen směšnou veteší. Na tuto setbu plavovlasého svůdce mohli příští vládcové v mnoha ohledech zdárně navázat. Běsnění, jež po činu parašutistů nacisté rozpoutali, nemělo v Čechách obdoby. Heydrichova smrt však zachránila národ před hrozbou nekonečně větší. Před hrozbou smlouvy se svým zotročovatelem.

 

×

Podobné články