Rok 2021 přináší navyšování cen jízdného. Praha se brání, ale varianty zdražování má
HROMADNÁ DOPRAVA
Od 1. ledna se v některých krajích a městech občané dočkali dražších jízdenek v městské hromadné dopravě. To je příklad krajské dopravy Ústeckého kraje, městské hromadné dopravy v Liberci nebo zdražení jízdného v Moravskoslezském kraji. V hlavním městě zatím se zatím radní do zdražování nepustili, i když v minulém roce o navýšení cen několikrát hovořili. Praha tak má už vypracované strategie, o kolik by se jízdenky a kupóny měly zdražit.
Vysoká inflace, ztráty v rozpočtech ale i snížení daní, které vytvořilo výpadek ve veřejných rozpočtech. To jsou důvody, kterými radnice a magistráty v České republice argumentují vyšší ceny jízdného. Od nového roku tak zdražilo jízdné v krajské Dopravě Ústeckého kraje, kde byl hlavní důvod právě v inflaci. Na kratších cestách se zvýšilo jízdné o korunu, například mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. Na delších trasách mezi Děčínem a Varnsdorfem si nově cestující připlatí z nynějších 63 na 66 korun. Celodenní jízdné se pak navýší ze 130 na 140 korun.
Městská hromadná doprava v Liberci se od 1. ledna zdražilo o čtyři koruny u základní jízdenky na 24 korun. Přes čipovou kartu budou mít cestující slevu dvě koruny a SMS jízdné stále vyjde na 25 korun. Důvodem je koronavirová pandemie, která zkrátila rozpočty Dopravního podniku Liberce a Jablonce. Kvůli nákaze také podniku scházeli cestující a propad tržeb činil 40 milionů korun.
Jízdné se zdražuje také v rámci dlouhodobých jízdenek v integrovaném dopravním systému Moravskoslezského kraje. A to v případě, kdy si cestující budou kupovat lístky u přepážek nebo ve vozidlech. V tomto případě stoupnou o 5 procent a v Ostravě o 50 korun. Cen dlouhodobých jízdenek zakoupené přes internet se ale zdražení netýká. V autobusech se tak jízdné zakoupené na místě zdraží o 2 koruny.
Velká diskuze panuje v rámci hlavního města, kde se o zdražení mluví již delší dobu. Nejsilněji se o zvyšování cen uvažovalo v loňském roce, kdy návrh dokonce padl v rámci rady. Pražský magistrát argumentoval tím, že došlo k výpadku příjmů kvůli koronaviru a také tím, že provozování dopravy stojí velké procento příjmů. To potvrdil v polovině loňského prosince pro Echo24 i náměstek primátora Pavel Vyhnánek. „Pražská doprava je zdaleka největší výdaj města a v absolutním nepoměru v rozpočtu, což je obvyklé kdekoliv na světě. Rozhodně to tak bude první věc, o které budeme muset diskutovat. Tím ale nepředjímám, že se pro ně rozhodneme,“ řekl Vyhnánek.
Radní sice variantu zdražení jízdného od nového roku vyloučili. Přesto přiznali, že v budoucnu se tomu cestující MHD nevyhnou. Přitom zdražit chtěl magistrát již v červenci loňského roku. Tehdy totiž vyšlo najevo, že by roční kupon měl stát místo současných 3650 korun až 5500 korun. Po velké kritice však koalice ve složení Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu z návrhu vycouvala.
Stále ale radní pracují s variantami, jak by podoba jízdného měla v budoucnu vypadat. Jízdenky by tak mohly zdražit o osm korun, kdy by třicetiminutová jízdenka stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by se zvedla z 32 na 40 korun. Roční kupony by pak podražily o 365 korun na 4015 korun.